Helikopter kartlegger grunnen under ny E16
Et helikopter med avansert utstyr for elektromagnetiske målinger skal denne uken fly langs planlagt vegtrasé for ny E16 mellom Nybakk og Slomarka.
Denne artikkelen ble publisert for over 10 år siden.
Hensikten er å kartlegge dybder til fjell og kvikkleireforekomster. Det er første gang slike geoelektriske målinger gjøres fra helikopter i forbindelse med vegutbygging i Norge.
Hva befinner seg under bakken? Hvor langt ned må man for å finne grunnfjell? Hvor mye av løsmassene er ustabil og skredfarlig kvikkleire? Dette er noen av spørsmålene som de helikopterbaserte resistivitetsmålingene skal bidra til å besvare.
Kvikkleire har et lavere saltinnhold enn andre typer leire. Dette gjør det mulig å se forskjell når man sender elektromagnetiske bølger gjennom bakken og måler motstand i materialene.
- Hensikten med de helikopterbaserte målingene er først og fremst å få et raskt overblikk over hvor langt ned det er løsmasser, og hvor grunnfjellet befinner seg langs den nye vegtraséen, forklarer teknisk ekspert Steinar Hermann i Norges Geotekniske Institutt (NGI), som er geoteknisk og ingeniørgeologisk rådgiver på prosjektet.
STILLING LEDIG:
-
Fagsjef Anlegg og Infrastruktur
Entreprenørforeningen - Bygg og Anlegg (EBA)
-
Export Sales Manager
SMP Parts Norge AS
-
Prosjektleder
Anlegg Øst Entreprenør
-
Lærling
Anlegg Øst Entreprenør
-
Ingeniør
Larvik kommune
-
Byggeleder elektro/SRO
AF Anlegg
-
VI SØKER MASKINFØRERE OG ADK RØRLEGGEGERE
John Kleveland AS
-
Prosjektleder - anlegg
Tveter & Lund AS
-
Salgs- og Produktspesialist
H.C. Petersen AS