Jakter på norsk tunnelkompetanse
Ass. prosjektdirektør Anne Kathrine Kalager i Jernbaneverket oppfordrer norske entreprenører til å hive seg på Follobanen.
Denne artikkelen ble publisert for over 10 år siden.
- Vi må gjeninnføre kunnskap og kompetanse om TBM i den norske tunnelbransjen, understreket Anne Kathrine Kalager på Tunneldagene 2013.
På hugget
Hun oppforder norsk entreprenør-bransje til å være på hugget for å møte utenlandsk konkurranse.
Norges lengste
Som kjent forberedes nå Norges lengste jernbanetunnel i to løp med ti meters diameter mellom Ski og Oslo S. Tunnelprosjektet ferdigstilles i 2019 og er kostnadsberegnet til nærmere 24 milliarder kroner.
10 mill. tonn
Ifølge Kallager skal TBM-utstyret monteres og drives i to retninger fra en ferdig konvensjonelt sprengt fjellhall, som igjen er tilknyttet atkomsttunnel. 10 millioner tonn fjellmasse skal ut for å bygge Follobanen.
STILLING LEDIG:
-
Rosendal Maskin AS søker avdelingsleder
Er du vår nye avdelingsleder for vårt serviceapparat i Norge?
-
STS AB Norge søker servicetekniker
Er DU vår nye kollega?
-
SØBSTAD AS søker anleggsmaskinfører, betongarbeidere
Vi styrker teamet vårt og søker flere medarbeidere!
-
Bulder Verksted AS, Solbergmoen søker mekaniker tunge kjøretøy
Er DU vår nye mekaniker?
-
Walan Maskin AS søker maskinfører
Vi søker 2 dyktige maskinførere!
-
BHL Entreprenør AS søker anleggsmaskinfører
Vi søker maskinfører/dumperfører til Volvo A40 & Volvo A45 dumper
-
Gjøvik Graveservice søker lastebilsjåfør
Er DU vår nye sjåfør?
-
Anleggsgruppen AS søker mekaniker
Er DU vår nye kollega?
-
MAN Truck & Bus Norge AS søker mekaniker
Vi søker mekaniker til vårt verksted på Rudshøgda
-
LIEBHERR-NORGE AS søker anleggsmekaniker
Vi søker anleggsmekaniker Romerike/Eidsvoll