En 934-modell forer transportbåndet til den kraftige kvernen som slår skrapjernet i filler.
Avdelingsleder Bjørn Lenhart Rinde foran Komatsu-trucken HD1200 fra 1984 som nå skal pensjoneres.
Sverre Eidal kjører den nye Liebherr-hjullasteren L586 (32 tonn).
50-tonneren Liebherr 944 og den mindre 934 (i bakgrunnen) laster gjenvinningsstål på en båt som skal til Tyskland.

«Liebherr-stranda» i Lier

På Hellik Teigens anlegg på Lierstranda (Buskerud) skipes gjenvinningsstål til tyske stålverk. På HT-anlegget ved Drammensfjorden er det også tyske maskiner som sørger for at tusenvis av tonn stål sendes sjøveien til hjemlandet.

Liebherr er nemlig «tungt inne» i Hellik Teigen-konsernet. På Lierstranda er det seks Liebherr-maskiner, og på HT-hovedkvarteret på Hokksund i Øvre Eiker, er det åtte Liebherr-er.

Også på andre Teigen-anlegg spredt rundt i landet, er den tyske maskinprodusenten godt representert.

Langhalser på hjul

Liebherr-kvartetten som sorterer, forer «shredderen» (kvernen) og laster båtene på Lierstranda, består av fire hjul-modeller, 924 (26 tonn), 2x934 (36 tonn) og en 944 (50 tonn).

Kvartetten er utstyrt med lange aggregater med rekkevidde fra 12-18 m. Alle maskinene har hevbare førerhytter. Den eldste maskinen i «firerbanden» er 944-modellen fra 2006 med ca. 14.500 timer på telleren. Liebherr-kvartetten har et godt utvalg av forskjellige polygrabber («appelsingrabber») til hjelp i sorteringsarbeidet.

Ny i vår

Den nyeste Liebherr-en på Lierstranda er hjullasteren L586. 32-tonneren som ble levert i vår, er utstyrt med skuffe på 7,8 m, «og vi løfter på alt», sier maskinfører Sverre Eidal som tøyler 340 arbeidsvillige hester med toppfart på 35 km/t.

Snart pensjonist

Veteranen i maskinparken på Lierstranda er en Komatsu HD1200 tipptruck fra 1984. Den gikk i sin ungdom i drift hos Titania. Kjempen med lastekapasitet på ca. 108 tonn, har vært i drift på Lierstranda siden 2007 da HT åpnet anlegget ved Drammensfjorden. Ved overtagelse av tipptrucken, ble Komatsu-gulfargen «overmalt» med Teigen-grønt.

Komatsu-trucken vil om få uker pensjoneres, og en Cat 777G tipptruck (lasteevne ca. 90 tonn) vil overta transporten av «shredderstålet» fra kvernen og ned til kaikanten der Liebherr-modellene 934 og 944 laster båtene. Årlig anløper 35-40 båter med lastekapasitet fra 3500 tonn og oppover for å hente gjenvinningsstål.

100.000 tonn

Tillatt årsproduksjon på anlegget på Lierstranda er 100.000 tonn hvorav 20.000 tonn EE-avfall (elektrisk avfall) og 100 tonn farlig avfall.

Biler, vaskemaskiner, komfyrer, stålspon (fra mekaniske bedrifter) og jernskrap (større jernbiter) fra HK-anlegget på Hokksund, er blant «råvarene» som ankommer Lierstranda hvor sortering og kverning av avfallet gjenvinnes og videresendes til kunder innen- og utenlands.  

Forsiden nå