FØRSTE: Cat-dozeren D8T (42) begynner den 5 mil lange «sledeturen» med den første Cat-graveren 352F (55 tonn). Februar 2019.

På’n igjen i Lunckefjell

I november 2011 dro Hæhre Entreprenør AS fra Drammen havn med 500 tonn maskiner og utstyr til Svalbard for å bygge en 3,3 km lang vei. Nå er Vikersund-entreprenøren på plass med 750 tonn maskiner og utstyr for å fjerne den samme veien over Marthabreen og rive alle gruveinstallasjonene i Lunckefjell.

Publisert

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

Det var i slutten av desember 2018 Store Norske Spitsbergen Kullkompani inngikk intensjonsavtalen med Hæhre Entreprenør som entreprenør for det store miljøprosjektet på Svalbard, hvor alle spor etter gruvedriften i Lunckefjell skal fjernes.

I januar ble jobbkontrakten undertegnet, og 4. februar la nederlandske MS Trito Navigator til kai i Longyearbyen med maskiner og utstyr.

5 mil på slede

Deretter ble transporten av maskiner og utstyr frem til Lunckefjell satt i gang.

Maskiner og utstyr

Dette er maskiner og utstyr Hæhre Entreprenør AS har med seg til Svalbard:

Volvo FH520, to Cat D8T-dozere (42 tonn), to Cat 352F gravemaskiner (55 tonn), Cat 336F gravemaskin (42 tonn), to Cat 950M hjullastere (20 tonn), fem Doosan DA40-dumpere (35 tonn) Hamm-valse (25 tonn), to Massey Ferguson traktorer/fem tilhengere. Manitou MRT2150 (16 tonn), Haulotte bomlift, MEC sakselift, 10 nye Isuzu pickuper (registrert for fem), kraftig Øveraasen-fres, skuffer/stål-betongsakser/riveklyper/hammere/slitedeler, en verksted-container, 25.000 liter AdBlue, skytevåpen, satellitt- telefoner, selvredningsutstyr – for å nevne det meste.

Fra kaia i Longyearbyen foregikk transporten de første 10 km med en Volvo FH520 og 4-akslet maskinhenger.

Deretter ble maskiner/utstyr lastet over på sleder og trukket med to Cat D8T-dozere (42 tonn) og en Prinoth beltemaskin de fem siste milene frem til Lunckefjell.

Samme dato

- Vi vil ha maskiner og utstyr på plass i Lunckefjell 24. februar. Vi planlegger oppstart på jobben 27. februar. Det er samme dato som vi i 2012 begynte å bygge veien over Marthabreen, veien vi nå skal fjerne, sa driftsleder Øystein Johansen, Hæhre Entreprenør AS til AT.no tidligere i februar.

Han var også med på byggingen av veien over Marthabreen i 2012 i forbindelse med Lunckefjell-utbyggingen (hovedentreprenør Veidekke Entreprenør AS).

Johansen er også nå på plass på Svalbard, og han storkoser seg.

START: Dozerfører Vidar Simensen (i hyttevinduet), Hæhre Entreprenør AS, er klar til start på den første turen til Lunckefjell. Kollega Ole Jørgen Grøterud ønsker god tur.

- Det er fint å være tilbake, sier han.

VENTER: Doosan-dumperne venter på skyss inn til anleggs­plassen.

Nyvasket maskinpark

- Det er fint å være tilbake på Svalbard, sier driftsleder Øystein Johansen, Hæhre Entreprenør AS.

Det er strenge miljøkrav på Svalbard (Svalbardmiljøloven), blant annet må maskiner og utstyr som skal i arbeid, være skinnende rent. Og alle maskiner og utstyr Hæhre Entreprenør AS har med seg, er «nydusjet».

- De ansatte i Hæhre & Isachsen Verksted AS og Hæhre & Isachsen Maskinutleie AS, utførte en kjempejobb med rengjøringen og klargjøringen av alt utstyret, blant annet er maskinenes oljer og smøremidler erstattet med typer som tåler arktisk klima, sier daglig leder Frank Ole Sørensen i Hæhre & Isachsen Maskinutleie AS.

Et 40-talls Hæhre-ansatte skal utføre oppryddingen i Lunckefjell med skiftordningen 14/14, dvs. 14 dager på jobb etterfulgt av 14 dager hjemme.

FØRSTE: Cat-dozeren D8T (42) begynner den 5 mil lange «sledeturen» med den første Cat-graveren 352F (55 tonn). Februar 2019.

Dette skal bort

I A&T nummer 9, 2018, hadde vi en bred omtale av hva oppryddingen i Lunckefjell omfatter. Vi gjentar her hovedpunktene.

Oppryddingen har to lokasjoner: Skollfjell hvor adkomsttunnelen fra Svea kommer ut, og i Lunckefjell ved stedet hvor selve gruven er åpnet. Den 3,3 km lange veien mellom Skollfjell og Lunckefjell, som går over Marthabreen, skal fjernes.

Det anslås at det totalt er 400.000-450.000 m3 steinmasser som må flyttes. I all hovedsak skal massene, og masser fra veien, fylles tilbake i fjellskjæringene der tunnelen kommer ut ved Skollfjell og der den 35 meter høye stackeren stikker ut fra fjellet i Lunckefjell.

Ca. 10.000 m3 vil kreve spesiell behandling (fastlandsgrus, skeidestein, kullholdige masser, knust betong og noe forurenset masse). I tillegg vil det være behov for noe bearbeiding av ca. 100.000 m3 ismasser, samt mulig bearbeiding av isryggen over Marthabreen (ca. 400.000 m3). To isbruer med tømmerstokker må også graves opp og fjernes, samt en masse ledninger i grunnen.

Alle bygg fjernes

Alle bygg skal også fjernes. I Skollfjell må et omlastingsbygg i betong og stål på ca. 220 m2 og 15 meters høyde fjernes.

I Lunckefjell er det langt mer omfattende: Den nevnte stackeren (der kullet skulle kommet ut) er en ca. 35 meter høy konstruksjon i stål og betong. Denne skal fjernes, og skjæringen ved denne skal fylles igjen.

Et verksted på 1210 m2 og ca. 10,5 meter høyt fra 2013 skal rives. Gulv består av betong og reisverk i stål med elementfasader. Her finnes også en traverskran.
Dagriggen fra 2013 er på totalt 640 m2, bestående av 41 moduler fra Moelven, fundamentert med stålramme på trepakker. I tillegg skal fire plasthaller (300-540 m2) fjernes. Et forvarmingsbygg (betong/stål) på 40 m2 i åpningen til gruva skal også bort.

Diverse enheter som kraftverk, fyrkjel, kompressorstasjon, diesellagre, nettstasjoner og vann, avløp og oljeavskiller må også fjernes.

Miljøhensyn

Det aller meste som skal fjernes, skal transporteres til Svea og Kapp Amsterdam som er havnen der kullet i sin tid ble skipet ut fra. Noe kan også kjøres på slede til Longyearbyen vinterstid. Transport i terreng når bakken ikke er islagt, er uaktuelt.

- Miljøvennlig riving og opprydding med mest mulig gjenbruk har en sentral plass i dette oppdraget. Når jobben avsluttes, skal alle «sporene» etter gruvedriften i Lunckefjell, være fjernet. Oppryddingsarbeidet vil pågå hele dette året. På tampen av 2019 frakter vi maskiner og utstyr hjem igjen. Vi etterlater tre maskiner, én Cat D8T-dozer, gravemaskinen Cat 336F og én Doosan DA40-dumper. Disse maskinene skal til sommeren benyttes til pussing og arrondering av de store fjellskjæringene, opplyser driftsleder Øystein Johnsen, Hæhre Entreprenør AS.

Få nyheter rett i postkassa om det som skjer innen anleggsbransjen og transportbransjen:

Send en e-post med navn og adresse til christian@at.no, så hjelper han deg med et abonnement på fagbladet Anlegg&Transport.

Abonnement koster 970 kroner for ett år (elleve blader per år). Bestill nå og få med to ekstra utgaver gratis.

Powered by Labrador CMS