Det søkes etter sjåfører til slike vogntog: Femakslede Volvo FH16 750 med femakslede slep. Tillatt totalvekt (dispensasjon) på strekningen det skal kjøres er 90 tonn.
Det søkes etter sjåfører til slike vogntog: Femakslede Volvo FH16 750 med femakslede slep. Tillatt totalvekt (dispensasjon) på strekningen det skal kjøres er 90 tonn. (Foto: Malmtransport Norr AB)

Søker sjåfører til flere 90-tonns-vogntog

Nå skal det ansettes mange sjåfører til tiakslede Volvo-vogntog for transport av jernmalm som skal skipes ut fra Narvik.

Jernmalmbrytingen er igang igjen i Kaunisvaara nord i Sverige igjen etter den store konkursen for Northland Resources for noen år siden.

Selskapet som har kjøp opp en del av konkursboet heter Kaunis Iron AB. Onsdag 18. juli 2018 ble selskapets første salve satt av i gruven, og 30. juli ble første vogntog lastet med jernmalmkonsentrat for transport 15 mil fra Kaunisvaara till Pitkäjärvi. Der lastes konsentratet over på jernbane for videre transport til Narvik havn.

Kaunis Iron har startet selskapet Malmtransport Norr AB som skal stå for transporten langs vei. Ved oppstarten av transporten hadde transportselskapet 40 sjåfører og åtte malmvogntog. Men dette skal økes til 115-120 sjåfører og 40 vogntog på sikt.

Northland Resources hadde et produksjonsmål på 4 millioner tonn i året. Kaunis Iron har lagt seg på halvparten, ca. 2 millioner tonn, fra og med 2019. Det skal tilsvare ca. 22.000 vogntog-laster.

I en stillingsannonse skriver Malmtransport Norr AB:

«Allt eftersom lastbilsekipagen (Volvo FH16, 750 hk, 5-axlar med SLP påbyggnation och 5-axligt släp) anländer till Junosuando så anställer vi fler chaufförer.Varmt välkommen att köra malm i vackra Tornedalen! Då vår verksamhet utgår från Junosuando ser vi att du är stationerad på plats där.»

Les mer om kvalifikasjonskrav hvordan du kan søke her.

Forsiden nå