KLAR: Renault åpner for salg av den elektriske lastebilen D Z.E. og D Wide Z.E. I 2020 skal fabrikken produsere 50 batteridrevne D-serie Z.E. Fem av disse skal selges i Norge.
KLAR: Renault åpner for salg av den elektriske lastebilen D Z.E. og D Wide Z.E. I 2020 skal fabrikken produsere 50 batteridrevne D-serie Z.E. Fem av disse skal selges i Norge. (Foto: Espen Braata)

Starter el-bilsalget

LYON (AT.no): Renault starter nå salget av elektriske lastebiler i sin D-serie.

Det er en måned siden Volvo Group, som også Renault er en del av, åpnet for bestillinger av batteridrevne FL og FE-lastebiler.

Disse bilene produseres på samme produksjonslinje som Renault lager sine mindre lastebiler, og nå følger altså franskmennene etter. Produksjonsstart vil være på nyåret.

Fem til Norge

- I 2020 skal fabrikken produsere 50 batteridrevne D-serie Z.E. Vi i Norge har fått fem av disse vi kan selge, sier Viggo Noreng, Renault-ansvarlig i Volvo Norge.

Renault lanserer to modeller av D-serien; D Z.E. og D Wide Z.E.

FORVENTNINGER: Renault-sjef Viggo Noreng har store forhåpninger til de nye elektriske drivlinjene som nå kan selges. Foto: Espen Braata

D Z.E vil ha en elektromotor med maks effekt på 250 hestekrefter med rekkevidde opp til 300 kilometer.

Distribusjon

Disse bilene er i første rekke tiltenkt distribusjonskjøring, og kan leveres med akselavstand enten på 4400 mm eller 5300 mm. Totalvekt på disse bilene blir 16 tonn.

Storebror D Wide Z.E får en sterkere motor med maks effekt på 350 hestekrefter. Denne modellen er i første rekke tiltenkt avfallskomprimatorer og rekkevidden med et 200 kWh batteri blir 120 kilometer. Totalvekt på den treakslede bilen blir 26 tonn.

I 2020 har Norge også fått en kvote på 30 biler av den batteridrevne varebilen Renault Master.

Du kan lese mer om Renaults satsing på lavutslipps- og batteridrevne lastebiler i novemberutgaven av Anlegg&Transport.

Forsiden nå