4,1 meter: Med fullt utskyt kan kranen løfte 480 kg. Uten utskyt løfter den hele 1480 kg.
4,1 meter: Med fullt utskyt kan kranen løfte 480 kg. Uten utskyt løfter den hele 1480 kg.

3,5-tonns henger med kran

RYGGE: Rygge Varebilinnredning AS har bygget en elektrisk kran med inntil 1480 kg løftekapasitet på en 3,5-tonns henger.

Publisert Sist oppdatert

Prosjektansvarlig Mathias Jensen i Rygge Varebilinnredning hadde en tid lekt med tanken på å bygge kran på en henger da en kunde henvendte seg for å høre om mulighetene for å til nettopp noe sånt.

Fordelen med en slik løsning er at totalkostnaden er vesentlig lavere enn å montere kran på en større bil, og det er en fleksibel løsning der flere kan benytte kranhengeren. Typiske kunder kan være et lag som skal legge belegningsstein, ulike reparatører, de som utfører service på båtmotorer eller utleiefirmaer som kjører ut tungt utstyr.

God nyttelast

Ferdig oppbygd har hengeren egenvekt på ca. 1300 kg, noe som gir nyttelast på ca. 2200 kg. Dette vil variere noe fra henger til henger, og hvordan den utstyres. Kranen kan løfte 420 kg med bommene ute på 4,1 meter, og 1480 kg med inntil 1,3 meters rekkevidde. Hengeren er utstyrt med et stabiliseringsprogram som gjør at den ikke kan velte under drift. Kranens løfteevne begrenses dersom stabiliteten forsvinner. Dette kalkuleres ut fra trykket på støttebensylinderne.

KOMPAKT: Med en kompakt montering ute på siden av hengeren rekker bommen lengre, og mer av hengerens plan kan utnyttes til gods.
KOMPAKT: Med en kompakt montering ute på siden av hengeren rekker bommen lengre, og mer av hengerens plan kan utnyttes til gods.

Under gunstige temperaturforhold skal kranen ha driftstid på 6-8 timer. Kran/henger leveres ferdig med lader og ladekabel som plugges rett inn i siden på batterikassen. Ladetiden er avhengig av type lader som velges, men med standard lader tar det mellom åtte og ti timer å lade batteripakken fra tom til full. Alle funksjoner kan betjenes med en fjernkontroll som også lades og ellers oppbevares i batterikassen.

Lang prosess

Tilhengerne leveres ferdig godkjent fra Statens vegvesen, og med innføring av kranen i vognkortet. Det var en krevende, og tidkrevende, prosess å få den første hengeren godkjent hos SVV.

- Det ble mange turer for å finne gode løsninger, men med et positivt og godt samarbeid, og med god veiledning fra spesialgruppa, har vi nå et godt og trygt produkt ute i markedet, sier Jensen.

Strålende salg

- Vi har solgt unna raskere enn vi har klart å produsere. Hver gang jeg har bestilt en henger og startet monteringen for å ha en demonstrasjonshenger, er det noen som ser den ute på plassen foran verkstedet og ønsker å kjøpe den. Men det er jo et hyggelig problem at hengeren er så populær, avslutter Jensen.