Nikola Tre under produksjon i lm i Tyskland.
Nikola Tre under produksjon i lm i Tyskland.

Det stormer rundt Nikola

Etter at Nikola Corporation gikk på børsen i juni har det vært store svingninger i kursen og mye skriverier om manipulasjon av aksjene.

Publisert
Nikola Tre under produksjon i lm i Tyskland.
Nikola Tre under produksjon i lm i Tyskland.

I etterkant av at Nikola sist uke annonserte samarbeid med GM om utvikling av pickupen Badger, samt batteri- og brenselcelle-teknologi til de amerikanske lastebilene, har «manipulasjons-krigen» nådd nye høyder.

«Shortseller-selskapet» Hindenburg lever av å selge aksjer de ikke har, og å kjøpe tilbake når aksjen synker i verdi. Selskapets analyseavdeling, Hindenburg Research, publiserte nylig en rapport hvor de forteller hvorfor de mener at Nikola er et bedragersk selskap som er basert på løgner fra grunnleggeren Trevor Milton.

I likhet med andre kjente amerikanske oppstarts-selskaper, kommer vanligvis nyheter rundt Nikola først på Twitter. Det var intet unntak denne gangen heller, men i tillegg har selskapet sendt ut to pressemeldinger. Én sist fredag hvor de fortalte at de ville tilbakevise alle påstandene, og en mandag formiddag hvor de kommer med tilbakevisning av en rekke av påstandene i rapporten med referanser til ulike hendelser.

Nikola Tre under produksjon i lm i Tyskland.
Nikola Tre under produksjon i lm i Tyskland.

Nikola Tre i rute

Det som er interessant i den siste av disse pressemeldingene, er fremdriftsplanene som viser at i løpet av året vil de fem første batterielektriske Nikola Tre-bilene ferdigstilles ved Iveco-fabrikken i Ulm, Tyskland, og at serieproduksjonen av bilen skal starte i fjerde kvartal 2021.

Ettersom Milton tar til Twitter når det er noe han ønsker å formidle, er det også her vi som er mer interessert i utviklingen av lastebilene enn aksjekursen, finner de mest interessante nyhetene.

Milton har nemlig, som et bevis på at de er i ferd med å utvikle kjøretøyene, publisert de fire første detaljbildene av batterielektriske Nikola Tre som for tiden utvikles i Tyskland. Bilen vil ha over 720 kWt batterier og en rekkevidde på over 48 mil, heter det i meldingen fra Nikola.

Bildene var ifølge Milton ikke ment å publiseres på dette tidspunktet, men for å bevise at de jobber med Tre valgte han å vise disse nå.

Nikolas grunnlegger Trevor Milton under en Nikola pressekonferanse i Torino i desember 2019. Avduking av Nikola Tre i samarbeid med Iveco.
Nikolas grunnlegger Trevor Milton under en Nikola pressekonferanse i Torino i desember 2019. Avduking av Nikola Tre i samarbeid med Iveco.