Volkswagen viste de elektriske modellene ABT e-Caddy og ABT e-Transporter under IAA i 2018. Den gangen uttalte nyttekjøretøysjef Håkon Wirak at bilene ville passe perfekt i Norge, men etter store forsinkelser og endrede spesifikasjoner og forutsetninger har de nå besluttet å ikke importere modellene til Norge.
Volkswagen viste de elektriske modellene ABT e-Caddy og ABT e-Transporter under IAA i 2018. Den gangen uttalte nyttekjøretøysjef Håkon Wirak at bilene ville passe perfekt i Norge, men etter store forsinkelser og endrede spesifikasjoner og forutsetninger har de nå besluttet å ikke importere modellene til Norge.

Kommer ikke til Norge

Etter at Volkswagen viste de elektriske versjonene av Caddy og Transporter under IAA for nøyaktig to år siden, har det vært stille.

Publisert

Nå har den norske importøren av nyttekjøretøyer fra Volkswagen, Harald A. Møller besluttet ikke å importere bilen til Norge. De velger heller å fokusere på den elektriske utgaven av Crafter og ID. Cargo /ID. Buzz når de lanseres i 2022.

Det har tatt mye lengre tid enn planlagt med produksjonsstart på disse modellene som er utviklet av det Tyske firmaet ABT i samarbeid med Volkswagen Nyttekjøretøy. Etter planen skulle Caddy hatt produksjonsstart i 2. kvartal 2019 og Transporter i starten av 2020.

Ettersom Caddy er blitt så mye forsinket, og den er bygd på den gamle modellen ville den uansett ikke være aktuell for Norge, heter det i meldingen fra Møller.

Når det gjelder Transporter har også denne blitt forsinket og ble introdusert i noen utvalgte markeder i 2. kvartal i år. Modellen som nå er lansert har vesentlig kortere rekkevidde enn det som ble annonsert under IAA for to år siden. Møller har derfor valgt å vente på den nye ID-serien som skal bygges på deres egen MEB-plattform. Denne modellen vil også komme med flere batteristørrelser og teknologi som er mer optimal for Norge heter det i meldingen.

Strategi for elektriske varebiler

- Beslutningen endrer derfor ikke på vår strategi og den langsiktige satsningen på elektrifisering av varebilparken i Norge. Satsingen på Volkswagen e-Crafter vil fortsette og her har vi nå en god leveringssituasjon. Volkswagen e-Crafter egner seg godt som bydistribusjonsbil, og vi ser også nå en veldig positiv trend for e-Crafter som minibuss og som personbil med mulighet for rullestol, sier Håkon Wirak, direktør Volkswagen Nyttekjøretøy.

- Vi er også trygge på at den offensive satsningen til Volkswagen AG rundt elektrisk mobilitet, med kommende fullelektriske modeller som ID. BUZZ og ID. BUZZ Cargo, vil være et viktig grunnlag for vår ambisjon om å bli ledende på elektriske varebiler i Norge, avslutter han.