75 tonn nyttelast

Hentet ny spesialsemi før påske.

Publisert

Spiess Transport i Ertingen i Tyskland hentet nylig en veldig spesiell semihenger, bygget av Mausburger Fahrzeugbau.

Semien har sju aksler, der fem er styrende. Den har påbygg med skyvegardiner som kan ekspanderes ved transport av bred last. Tillatt teknisk nyttelast er 75 tonn.

Det er relativt uvanlig med vogntog som kan frakte så tung last og samtidig har påbygg med nokså liten volumplass.

Årsaken er at semien skal brukes til transport av metallspoler og -sylindere som har høy vekt i forhold til volumet. Det er en fordel å trakte metallet lukket inne slik at det ikke blir fuktig eller møkkete.

En Scania R620 Toppline 8x4 er satt til å trekke semihengeren. Transportselskapet har fra før en tilsvarende semihenger. Den har seks aksler og 70 tonn teknisk tillatt nyttelast.

AT.no har ikke fått tak spesifikasjoner for den spesielle semihengeren, men for seksakslingen har Spiess Transport lagt ut disse tallene: Lengde 13,20 m, lasteplanhøyde: 1,30 m, innvendig lastehøyde 2,55 m, lastebredde opp til 4,50 m.

Det er antakelig noe i «samme gate» for den nye.

Powered by Labrador CMS