NY: Her er den nye veien sett fra lufta ved rundkjøringen ved Roa.

Åpnet veien som sluttet på et jorde

Natt til torsdag 2. november åpnet Statens vegvesen den nye 4,3 kilometer lange motorveien fra Roa til Gran for trafikk.

Publisert Sist oppdatert

Der riksvei 4 fra 2017 til 2023 stoppet i et jorde på Hadeland, kan trafikken fra og med 2. november kjøre møtefritt i 100 kilometer timen. På ti år har Vegvesenet bygd ferdig 21 kilometer med trafikksikker møtefri vei på Hadeland. 13,5 kilometer er motorvei med fire felt.

På de siste fem kilometerne over Lygna er trafikken såpass lav, at veien bygges uten midtrekkverk. Når strekningen står ferdig før jul i 2025 er det bygd 26 kilometer ny riksvei på Hadeland.

I tillegg til motorveien, er det bygd et stort planfritt kryss på Roa, i krysset med E16 fra Jevnaker. Den største konstruksjonen er den 220 meter lange Holmbrua som går over Vigga og lokalveien mellom Roa og Gran.

Det har hele tiden vært viktig for Vegvesenet å ta mest mulig hensyn til myra som CO₂-bank. Det er løst ved at entreprenøren har bygd veien på 20.000 sementpæler som er vispet ned i myra med minimale utslipp av CO₂. Produksjon av betong gir store CO₂ utslipp. På grunn av det store CO₂ innholdet i myra, går CO₂ regnskapet i solid pluss.

I GOD TID: Byggeleder Tor Iver Steig i Statens vegvesen kunne åpne den nye veien fire uker tidligere enn planlagt.

– Tradisjonelt har veibyggere fjernet store mengder myrmasse når vi har bygd vei gjennom myr. Når vi ikke kan bygge veien rundt myra, har vi nå prøvd ut en metode som gjør at myra slipper ut lite CO₂, sier byggeleder Tor Iver Steig i Statens vegvesen.

Det er stor interesse i utbyggermiljøet for løsningen Vegvesenet har brukt på Hadeland.

Ny vei i racerfart

Motorveien åpner 26 måneder etter første spadestikk, i september 2021. Et lite år tidligere tok tidligere samferdselsminister Knut Arild Hareide turen til Hadeland med penger til prosjektet da statsbudsjettet for 2022 ble lagt frem.

På 11 måneder lyste Vegvesenet ut jobben, forhandlet med tre entreprenører, og ga til slutt jobben til Hæhre/Isachsen.

– Hæhre/Isachsen har jobbet over 350.000 arbeidstimer uten en eneste personskade, det er jeg skikkelig stolt over, sier Steig.

– Må knuse noen egg

Det blir aldri noen vinnersak for natur og klima å bygge en stor vei. Klimagassutslippene er store når veien bygges, og veitrafikk er en stor kilde til utslipp når veien er åpnet. Veiplanleggerne må ofte ta valg mellom matjord, bebyggelse, kulturlandskap og naturområder når veien planlegges.

Svaret fra Vegvesenet og andre byggherrer, er avbøtende tiltak under bygging, og mer varige tiltak. I tillegg til myrpælene, har rv. 4-prosjektet kommet med flere avbøtende tiltak:

  • Fuglepark med vadeområde for trekkfugler.
  • Restaurere flomskogmark og lage naturlige flomdempingstiltak.

I tillegg jobber Vegvesenet jobber også med restaurering av myr, forskning på fiskeyngel og truede sommerfugler. I Gran sentrum skal det bygges ny miljøgate ved hjelp av elektriske anleggsmaskiner.

– Det er krevende å føre en ny vei gjennom et dalføre med mye landbruk, bosetting, kulturlandskap og naturområder. Vi må knuse noen egg når vi skal bygge ny vei. Jeg synes miljøfolkene i prosjektet har kommet med flere gode løsninger som kan brukes i andre veiprosjekt, sier Steig.

Fredag 10. november åpner samferdselsminister Jon-Ivar Nygaard den nye motorveien offisielt sammen med bygdefolk og inviterte gjester.

Powered by Labrador CMS