Kapell på halv tolv etter utforkjøring. Vogntoget fikk kjøre videre etter at sjåføren hadde justert det med lastestropper, slik at det ikke var bredere enn 2,55 meter.

Da sjåføren gjorde dette, fikk han kjøre videre

Statens vegvesen gjorde en totalvurdering og kom frem til at det var i orden.

Publisert Sist oppdatert

Lørdag ettermiddag fikk Statens vegvesens utekontroll i Bergen tips om et utenlandsk vogntog der semitraileren hadde store skader etter en utforkjøring i den norske fjellheimen.

Vegvesenet rykket ut, stoppet vogntoget og tok det med til Bergen trafikkstasjon for full kontroll.

Kapellet var kraftig deformert. og forskjøvet ca. 30 cm utenfor semiens side mot høyre. Dette resulterte i at totalbredden ble 2,85 meter. Tillatt bredde er som kjent 2,55 meter. Sidehinderet på høyre side var også skadet.

- Semitraileren fremsto, foruten skader på kapell og sidehinder, i god stand. Vi kjørte bremseprøve, uten å avdekke noen mangler på bremsene. Dekkene var i god stand, og alle påbudte kjettinger var medbrakt. Føreren hadde også med alle påbudte dokumenter, og vi avdekket ingen brudd på kjøre og hviletiden, skriver Vegvesenet i en melding etter kontrollen.

Vegvesenet skriver videre:

- På bakgrunn av tipsene var det viktig for oss å få stoppet og kontrollert dette vogntoget. Å kjøre dette langs veien med en bredde på 2,85 meter uten noen form for varsling (roterende lys, merking) er ikke forsvarlig. I tillegg måtte vi få avklart om semitraileren var påført andre alvorlige skader i ulykken. Under kontrollen avdekket vi heldigvis at kapellet ikke var løst, men fortsatt var godt festet til semitraileren. Det var derfor ikke fare for at det skulle løsne og falle av under kjøring. Sjåføren hadde også foretatt tilleggssikring ved hjelp av stropper. Det var likevel helt naturlig at alle som møtte dette vogntoget reagerte kraftig på det de så. Vi oppfordrer alle som ser «tvilsomme» kjøretøy i trafikken til å melde fra om dette.

Etter «en totalvurdering etter endt kontroll», fikk vogntoget kjøre videre til Bergen for transport ut av landet med båt. Vogntoget måtte ned til lovlig bredde før kjøringen.

- Dette klarte sjåføren å ordne ved hjelp av stropper, skriver Statens vegvesen.

Powered by Labrador CMS