ELEKTRISK: eActros 600 med en spreder semi fra Epoke har blitt testet på Autobahn. Den kan spre lake i inntil 12 meters bredde.

eActros i vintervedlikehold på Autobahn

VINTERVEDLIKEHOLD: eActros 600 har blitt testet i arbeid med preventivt vintervedlikehold på tyske motorveier.

Publisert

Mercedes-Benz Trucks og Autobahn GmbH testet en eActros 600 i begynnelsen av februar. Autobahn GmbH brukte en prototype av den elektriske trekkvognen på en del av A2-motorveien mellom Hamm og Bielefeld sammen med en semitrailer levert av Epoke. 

Som et forebyggende tiltak mot is, brukte Autobahn GmbH lake av vann og salt for preventiv vintervedlikehold for å forebygge mot is på veibanen. Semitraileren muliggjør spredning av lake med en hastighet på 80 km/t opp til en bredde på 12 meter. Sprederne er drevet uavhengig av trekkvognen via bakhjulet på semitraileren. Lakefordeleren styres trådløst via en fjernkontroll.

Testing har vist at forebyggende spredning av lake kan utføres med elektriske lastebiler. 

eActros 600 hadde verdenspremiere i oktober i fjor, og planlagt serieproduksjon er i slutten av 2024. Batterikapasiteten er over 600 kilowattimer – derav modellbetegnelsen 600 – og en ny, effektiv e-aksel utviklet internt, gjør at bilen kan oppnå en rekkevidde på 500 kilometer uten ladning. CO₂-fotavtrykket til eActros 600 avhenger i stor grad av strømmiksen som brukes. 

LAKE: Preventivt bruk av saltlake for vintervedlikehold på Autobahn.

CO₂-besparelse

Med den dagens europeiske energimiks oppnår eActros 600 en CO₂-besparelse på rundt 40 prosent sammenlignet med en sammenlignbar diesel Actros og, med 100 % fornybar energi vil besparelsen være over 80 prosent i en livssyklus på ti år, inkludert råstoffutvinningen. Dette tilsvarer besparelser på rundt 370 eller 775 tonn CO₂. Det betyr at eActros 600 kan kompensere for det høyere CO₂-fotavtrykket i produksjonen av batteriene i løpet av sitt første eller andre driftsår når den benyttes i langtransport.

Powered by Labrador CMS