FØRSTE PRØVEKJØRING: Vi fikk en smakebit på hva Volkswagen ID. Buzz har å by på under en rask prøvekjøring i København. De første bilene kommer etter planen til Norge til høsten.
FØRSTE PRØVEKJØRING: Vi fikk en smakebit på hva Volkswagen ID. Buzz har å by på under en rask prøvekjøring i København. De første bilene kommer etter planen til Norge til høsten.

En ny bestselger på vei fra VW

KØBENHAVN: ID. Buzz Cargo har verdenspremiere 9. mars, men i februar har nyheten vært på en rundreise i Europa på en «kamuflert kjøring» av prototype-biler for pressen.

Publisert Sist oppdatert

Vi deltok i karavanen i København og fikk en smakebit, riktignok på paddeflate veier rundt Kastrup, men bilen bød på et førsteklasses inntrykk.

INTERIØRET: Interiøret var med unntak av ratt, skjermer og seter kamuflert. Det er horisontale linjer i dashbordet, Det er hyller både på toppen og foran passasjersetet, men veldig få knapper utenom i forbindelse med skjermen og på rattet.
INTERIØRET: Interiøret var med unntak av ratt, skjermer og seter kamuflert. Det er horisontale linjer i dashbordet, Det er hyller både på toppen og foran passasjersetet, men veldig få knapper utenom i forbindelse med skjermen og på rattet.

ID. Buzz er bygd på Volkswagen-gruppens nye MEB-plattform. Dette er den tekniske plattformen som benyttes på ID-modellene til gruppen. Den er modulær og konstruert for rene elektriske kjøretøy. Med denne plattformen betyr det også at ID. Buzz får muligheter til å ha en rekke assistanse og sikkerhetssystemer som ikke er vanlig på varebiler.

Kompakt design

Designet er inspirert fra T1, men i en moderne form. Dette gjør blant annet at hjulene sitter i hvert sitt hjørne av bilen, med korte overheng foran og bak. Det bidrar til både gode og morsomme kjøreegenskaper for ID. Buzz. Førerposisjonen er trukket langt frem da det ikke er et motorrom i fronten, noe som er med på å gjøre bilen kompakt, selv med et relativt stort varerom.

REKKEVIDDE: Noen offisielle tall er ikke tilgjengelig foreløpig, men med et forbruk på ca. 20 kWt/100 km vil bilen få tett opptil 40 mils rekkevidde. Dette var snittet av to personers kjøring i flatt terreng rundt Kastrup flyplass utenfor København. Temperaturen var rundt 6 grader det meste av kjøreturen.
REKKEVIDDE: Noen offisielle tall er ikke tilgjengelig foreløpig, men med et forbruk på ca. 20 kWt/100 km vil bilen få tett opptil 40 mils rekkevidde. Dette var snittet av to personers kjøring i flatt terreng rundt Kastrup flyplass utenfor København. Temperaturen var rundt 6 grader det meste av kjøreturen.

Bilen plasserer seg et sted mellom Caddy og Transporter i størrelse, slik at den vil kunne være et godt elektrisk alternativ for en stor kundegruppe. Varerommet, som vi får opplyst er over 3,9 m3. Dette er større enn i Caddy (3,1-3,7 m3) og mindre enn Transporterens 5,8-6,7 m3.

I fronten finner vi igjen den ioniske v-formen med et stort smil som T1 var kjent for.

Kjøreopplevelse

VAREROMMET: Bilen kommer med både topp- og sidehengslet bakluke. Det er seks festepunkter i gulvet, i tillegg til at den kan leveres med skinner langs veggene som på testbilen.
VAREROMMET: Bilen kommer med både topp- og sidehengslet bakluke. Det er seks festepunkter i gulvet, i tillegg til at den kan leveres med skinner langs veggene som på testbilen.

Noe av det første vi la merke til på kjøringen var at fjæringen var myk og komfortabel, selv uten last i varebilversjonen. Bilen har multilink bakaksel som gir en mer komfortabel fjæringsvei enn med blad- eller spiralfjærer. Videre fant vi bilens en-pedalkjøring godt avpasset uten at den er veldig brå når vi slipper gasspedalen. Bilen har et assistansesystem som heter Car2X, og dette kommuniserer med andre kjøretøy og trafikkinformasjon og skilter. Vi har en mistanke om at systemet også er med på å styre bremse/regenererings-kraften for å være med på å gi føreren en jevn kjøring. Vi kjørte bilen i regenereringsmodus det meste av turen, mens en annen journalistkollega kjørte sin runde i normalmodus. Vi oppsummerte etterpå med at regenereringsbremsingen var kraftig og komfortabel i begge tilfellene.

Vi fant oss godt til rette i førerhuset, selv om det meste av knapper og funksjoner var tildekket. Hva som skuler seg i dashbordet, med unntak av de to skjermene, må vi nemlig vente til den offisielle lanseringen for å få informasjon om.

Over 30 sikkerhetssystemer

SMART: Luken under gulvet i varerommet er utmerket for oppbevaring av ladekabler, noe vi savner i mange el.-varebiler hvor kablene ofte ligger å slenger i lasterommet.
SMART: Luken under gulvet i varerommet er utmerket for oppbevaring av ladekabler, noe vi savner i mange el.-varebiler hvor kablene ofte ligger å slenger i lasterommet.

Under presentasjonen ble de tre unike systemene Car2X, Park assist pluss med minnefunksjon og Travel assist med svermdata presentert.

Car2X er et system som kommuniserer med andre kjøretøy og trafikkskilt for å gjøre kjøreturen sikrere og mer komfortabel. Det gjør at bilen får informasjon om trafikksituasjonen, eller vanskelige kjøreforhold rundt en sving, før føreren er i stand til å se og oppfatte situasjonen. Systemet benytter også andre sensorer i kjøretøyet for å fange opp eksempelvis myke trafikanter som ikke er utstyrt med denne typen sensorer.

SMÅ: Sidespeilene er små og har dårlig vidvinkel funksjon, men blindsonevarslingen fungerte godt også på syklister som er et vanlig fenomen under kjøring i København.
SMÅ: Sidespeilene er små og har dårlig vidvinkel funksjon, men blindsonevarslingen fungerte godt også på syklister som er et vanlig fenomen under kjøring i København.

Et annet system som virker interessant, er Park assist pluss. Parkeringsassistanse har lenge vært tilgjengelig både på person- og varebiler, men nå kommer den også med minnefunksjon som gjør at den har lært seg innkjøringen på faste parkeringsplasser som hjemme i garasjen eller på arbeidsplassen, og kan assistere parkeringen dersom du har en kronglete innkjøring eller skal snu bilen og rygge inn i garasjen etc.

Det tredje systemet som ble fremhevet var Travel assist med svermedata. Kjøreassistanse er ikke noe nytt, men med svermedata vil systemet oppføre seg litt mer intelligent. Systemet assisterer med kjøring, rekkevidde og filskifte. Svermedata betyr at systemet lærer seg hvordan andre førere oppfører seg. Et eksempel er dersom det er trikkeskinner i gaten, da vil man gjerne legge seg ved siden av skinnene, noe vanlig Travel assist ikke vil vite, men systemet lærer fra andre og velger kjøremønster slik andre gjør.

Kommunikasjon

ID. Buzz har kommunikasjon med omverden, blant annet med «over the air» oppdateringer av bilens systemer. Videre har bilen et utall av lademuligheter med hele 7 USBC-porter. ID lys er en lysstripe i førerhuset som kommuniserer med føreren via ulike lyssignaler for ulike situasjoner. Den viser lastestatus og svingsirkelen, og hallo ID stemmekontroll vil også gi signaler tilbake via denne lysstripen. Varebilversjonen vil ha en 10 tommers skjerm, og i personbilutgaven inntil 12 tommers skjerm. Det er også induktiv lademulighet for telefon i et eget rom i dashbordet.

Bilen har også «kjøretøy til hjem»-mulighet for å kunne lagre strøm i bilen for å benytte i huset på et senere tidspunkt.

«Plugg og lade» er et system som automatisk sørger for at man kan betale uten å måtte registrere seg før lading. Ved å plugge inn ladekabelen kommuniserer bilen med ladestasjonen, og betaling skjer helt sømløst på over 270.000 ladestasjoner i Europa.

Powered by Labrador CMS