Bud til fots tilkaller den «førerløse» bilen, for å gjøre den aller siste biten av leveransen.
Bud til fots tilkaller den «førerløse» bilen, for å gjøre den aller siste biten av leveransen.

Ford setter «førerløse» varebiler i tjeneste

Ford skal investere sju milliarder dollar i selvkjørende biler frem til 2025. Nå testes et varebilkonsept med et «spøkelse» bak rattet i London.

Publisert Sist oppdatert

Det er hjemleveringstjenesten Hermes, som er den første partneren i Fords nye «Self-Driving Vehicle Research Programme».

Den spesialtilpassede Transit 2T som blir brukt har egne sensorer som etterligner en førerløs bil. Førersete i bilen er også lagd på en slik måte at det for de på utsiden ser ut som om det ikke sitter noen bak rattet. I praksis sitter det imidlertid en fører bak rattet, forkledd som et sete.

Så hva er da poenget?

Målet med samarbeidet er å bedre forstå hvordan andre trafikanter vil reagere på førerløse biler.

– Når vi nå planlegger å produsere førerløse biler, er det viktig at vi ikke bare fokuserer på teknologien, men også på hva det kan tilføre våre kunder. Den beste måten å gjøre dette på er å prøve det ut i det virkelige liv, sier Richard Balch, director, Autonomous Vehicles and Mobility i Ford Europa.

Passiv fører

Budet låser opp skapet i varebilen digitalt og henter det som skal leveres.
Budet låser opp skapet i varebilen digitalt og henter det som skal leveres.

I dette forskningsprosjektet skal føreren spille en helt passiv rolle. Bud til fots skal ved hjelp av en app på sin smarttelefon sende bud på bilen, og etter at den har stoppet - låse seg inn i lasterommet. Vel inni varebilen vil de få hjelp av både en stemme som aktiveres og digitale skjermer for å finne skapet som inneholder pakken de skal ta videre til den endelige mottakeren.

Forskningen vil gjøre Hermes og andre bedrifter i stand til å utvikle et system for hvordan team kan jobbe sammen med førerløse biler.

– Det er et spennende prosjekt som handler om å forstå potensialet for selvkjørende biler og om de har en rolle i varelevering på lang sikt. Vi utvikler og utforsker denne type konsepter hele tiden, og ser frem til å få de første resultatene fra dette som helt sikkert vil være verdifulle for næringen, sier Lynsey Aston, head of product, Innovation and Onboarding hos Hermes.

Fords forskere har også utviklet et lysbasert system for de førerløse bilene som skal gjøre andre medtrafikanter i stand til å forstå hva den førerløse bilen skal foreta seg.

Store investeringer

I samarbeid med Fords partner på selvkjørende teknologier, Argo AI, gjennomførte bilprodusenten nylig levering av blant annet ferskvarer med selvkjørende biler helt frem til sluttmottakeren. Dette skjedde i Miami i Florida.

Ford har testet førerløse teknologier i store byer i USA og har planlagt å investere hele 7 milliarder dollar i selvkjørende biler over ti år, frem til og med 2025. Fra 2021 skal hele 5 av disse milliardene brukes