RENNER: Bildet er fra den aktuelle kontrollen på Jessheim da seks vogntog fikk bruksrett på grunn av avrenning fra lasten. Foto: Statens vegvesen
RENNER: Bildet er fra den aktuelle kontrollen på Jessheim da seks vogntog fikk bruksrett på grunn av avrenning fra lasten. Foto: Statens vegvesen

Forsøkte å kjøre på baksiden av trafikkstasjonen - stoppet for avrenning to dager på rad

- Det er ikke helt uvanlig. De er ganske oppfinnsomme.

Publisert
SEIGT: Blodvannet fra fisketransport, rapporteres å danne et seigt lag på frontruta til biler som havner bak. Foto: Statens vegvesen
SEIGT: Blodvannet fra fisketransport, rapporteres å danne et seigt lag på frontruta til biler som havner bak. Foto: Statens vegvesen

Dette sier kontroll-leder Bjørn Uno Rogneby i Statens vegvesen. Han er basert på Jessheim trafikkstasjon, langs E6 like ved Gardermoen. Tirsdagens kontroll (3. august) endte blant annet med bruksforbud for seks vogntog på grunn av avrenning fra fisketransport.

Tok en omvei

Én av disse lastebilene, en bil fra Litauen, sikte seg litt kreativt ut. Føreren kjørte av E6 før kontrollstasjonen og tok en omvei på småveiene på baksiden av trafikkstasjonen, før turen gikk tilbake i retning E6 etter at trafikkstasjonen var passert.

- Vi har kameraer slik at vi ser når de svinger av, og vi begynner å kjenne bilene etter hvert. Når vi spør hvorfor de kjører småveiene dersom de skal transportere fisk til for eksempel Frankrike, så blir det plutselig veldig store språkproblemer, sier Rogneby.

KONTROLLBØTTA: Det samler seg ganske fort i kontrollørenes bøtte. Foto: Statens vegvesen
KONTROLLBØTTA: Det samler seg ganske fort i kontrollørenes bøtte. Foto: Statens vegvesen

På toppen av det hele, så viste det seg at samme bil ble stoppet og fikk bruksforbud i Trøndelag dagen før, også da på grunn av avrenning. Noen timer senere var altså temperaturen nok en gang så lav at det rant blodvann fra lasten og ned på veien.

Virker bevisst

- Det kan se ut til at noen skrur ned temperaturen for å spare diesel, uten at jeg vet nøyaktig årsaken, men det virker som at grunnen kan være å spare kroner og øre. I Trøndelag satte den aktuelle føreren på mer kjøling etter kontrollen, men da bilen kom hit var temperaturen minus to grader, og det er ikke nok. Føreren satte temperaturen på minus syv grader og sto her fire-fem timer før bilen fikk kjøre videre. Men når man blir stoppet for samme sak dagen før, så kan det virke som at man ikke bryr seg, sier Rogneby.

- Hvor stort problem er dette med avrenning?

- Vi hører fra biler som kjører bak lastebiler med avrenning, at de sier de får et seigt og klinete lag på frontruta fra dette. Om vinteren, og spesielt når lastebilene blir stående i motbakke slik at det renner bakover og ut, så kan det bli speilblankt på veien bak dem. Det går på trafikksikkerheten, sier kontroll-lederen.

Rogneby forteller videre at de har begynt å rapportere inn til Statens vegvesen hvilke biler og selskaper dette skjer med, for å se om det danner seg et mønster.

Powered by Labrador CMS