Volvo har startet produksjon av elektriske lastebiler som inneholder en andel fossilfritt stål.

- Først i verden

Serieproduksjonen og kundeleveringene er i gang.

Publisert Sist oppdatert

- Som verdens første lastebilprodusent, har Volvo begynt å bruke fossilfritt stål i sine lastebiler. De første elektriske lastebilene med fossilfritt stål blir nå utlevert til kunder, skriver Volvo Trucks i en nyhetsmelding.

I september i år startet Volvo Trucks serieproduksjon av tunge elektriske lastebiler. Noen av disse elektriske lastebilene blir, ifølge Volvo, de første lastebilene i verden bygget med fossilfritt stål.

- Reisen vår mot nullutslipp handler både om å gjøre kjøretøyene våre fossilfrie i bruk og over tid ved å fullt ut erstatte materialene i våre lastebiler med fossilfrie og resirkulerte alternativer, sier Jessica Sandström, Senior Vice President Product Management i Volvo Trucks.

SSAB, Amazon og DFDS

Det fossilfrie stålet produseres av det svenske stålverket SSAB og lages ved å bruke en helt ny teknologi med fossilfri strøm og hydrogen.

Resultatet er en betydelig lavere miljøpåvirkning og er et skritt mot en verdikjede med null utslipp. Blant kundene som vil få fossilfritt stål i noen av sine elektriske lastebiler er Amazon og DFDS, gjennom transportselskapet Simon Loos, Unilever.

- Hos Amazon er vi på vei til å gjøre virksomheten vår netto karbonfri innen 2040. Vi trenger partnere som Volvo for å få denne overgangen til å skje, sier Andreas Marschner, visepresident for transporttjenester i Amazon i Europa.

- DFDS har forpliktet seg til den grønne omstillingen og å levere grønnere transport- og logistikkløsninger. Alle steg i den grønne omstillingen innen logistikk bringer oss nærmere et karbonfritt samfunn og vi er derfor glade for at noen av de elektriske lastebilene vi snart får levert også vil bli produsert med fossilfritt stål, sier Niklas Andersson, konserndirektør i DFDS’ logistikkdivisjon.

90 % av en Volvo lastebil kan resirkuleres

Det første stålet som er produsert med hydrogen vil bli brukt i rammen til de elektriske lastebilene, som er ryggraden hvor de andre komponentene til lastebilen blir montert. Etter hvert som tilgjengeligheten til fossilfritt stål øker, vil det også bli introdusert i andre deler av lastebilen.

I dag kommer rundt 30 % av materialene i en ny Volvo lastebil fra resirkulerte materialer. Og inntil 90 % av lastebilen kan resirkuleres når den når slutten av livssyklusen. Fossilfritt stål blir et viktig tillegg til tradisjonelt og resirkulert stål som brukes i Volvos lastebiler.

Volvo har forpliktet seg til Parisavtalen om klimaendringer og til å oppnå et netto nullutslipp av klimagasser i hele verdikjeden senest innen 2040.

Powered by Labrador CMS