Profilerte stillinger fra Logistikkjobber
Toten Transport fyller 50 år i dag!

Frem med bunaden, Frank!
Det begynte med 12 sjåfører og en idé på Raufoss den 16. mai i 1975. 50 år senere opererer Toten Transport i sju land.
I dag kan konsernsjef Frank Stølan og resten av Toten Transport-gjengen unne seg et aldri så lite kakestykke ekstra, dagen før nasjonaldagen. Åtte mil nordvest for Eidsvollsbygningen markerer en av landets mest velkjente og anerkjente transportbedrifter rundt år i dag - og et halvt århundre på norske veier på jobb for norsk næringsliv.

- Vi feirer lokalt i dag, og neste lørdag er det stor fest i Gjøvik fjellhall med nesten 500 deltagere, ansatte, partnere, kunder, sjåfører, bileiere og så viere. Det blir stas, sier en festklar Frank Stølan til AT.no fredag morgen.
Et transporteventyr som har vokst ut fra Raufoss
Det startet med skruer, ståltillit og et dusin lastebilsjåfører ved Raufoss Ammunisjonsfabrikker som ville noe mer enn å kjøre hver for seg. I mai 1975 gikk de sammen i det som ble Toten Transport – stiftet på Raufoss og bemannet av folk med diesel i årene og industrien i ryggen. 50 år senere er selskapet blitt en av Norges største privateide transportaktører.
Første kontor lå i Folkets Hus. Den gang var det mest transport for Raufoss Ammunisjonsfabrikker. Men allerede i 1978 var veksten såpass at selskapet måtte ut av arbeiderbevegelsens storstue og inn i nye lokaler på Prøven industrifelt.
Fra Prøven til Polen
Allerede tidlig på 80-tallet ble det klart at dette ikke bare var en lokal transportør. I 1988 åpnet de ny avdeling i Brumunddal for å dekke begge sider av Mjøsa. Og siden har selskapet utvidet ytterligere. Datterselskaper ble etablert i Sverige i 2001, Finland i 2012 og Danmark i 2017. Samtidig fulgte Baltikum med oppkjøpet av Nordcarrier i 2013.
Internasjonaliseringen kom ikke av seg selv. For å følge kundene ut, måtte også Toten Transport rigge seg for eksport, import og grenseløs koordinering. Det resulterte blant annet i Multisped – et eget logistikkselskap med kontor i Raufoss Industripark. I dag er konsernet etablert i sju land og har hundrevis av ansatte.
Oslo-satsing fra 2000
I år 2000 kjøpte Toten Transport seg inn i Fridtjof Kristiansen AS i Oslo, som videre ble et heleid datterselskap av Toten Transport AS i 2005. Selskapet skiftet navn fra Fridtjof Kristiansen AS til Toten Transport Oslo AS i 2010.
For å stå stødigere i møte med hard konkurranse fra Øst-Europa, kjøpte Toten Transport 90 prosent av Nordcarrier AS ved inngangen til 2013. Med på kjøpet fulgte tre baltiske datterselskaper – i Litauen, Estland og Latvia. I 2017 ble selve Nordcarrier innlemmet i Toten Transport Oslo AS, mens de baltiske enhetene i dag sorterer direkte under morselskapet.
Kjøpte seg inn i Stokke-bedrift i 2003
I 2003 sikret Toten Transport seg kontroll over to tredjedeler av Gods & Bil AS i Stokke, Vestfold. Selskapet ble senere omprofilert til Toten Transport AS avd. Stokke, med navnebyttet gjennomført i 2010.
Trønder-satsing fra 2013
Toten Transport har ikke vært fremmed for strategiske allianser, særlig når det styrker den langsiktige posisjonen. I august 2013 etablerte selskapet Trondheimsterminalen AS i samarbeid med flere store aktører fra Trøndelag og Møre – et grep som markerte en tydelig satsing i Midt-Norge. Toten Transport er største aksjonær i terminalen. I 2024 ble Trønderfrakt AS i Malvik innlemmet som datterselskap, og styrket tilstedeværelsen ytterligere i regionen
I 2024 ble Trønderfrakt AS i Malvik gjort til datterselskap av terminalen, og styrket dermed tilstedeværelsen ytterligere i Midt-Norge.
Mange eiere - mye kake
Det er mange som skal spise kake i dag, for eierselskapet bak Toten Transport AS, Toten Transport Holding AS, har en rekke deleiere. Toten bileierne sitter selv på en eierandel på ca. 29 prosent, mens de fire selskapene Litra AS, LRN Transport AS, Surnadal Transport AS og Seielstad Holding AS sitter på en eierpost på 17,5 prosent hver.
Som en del av vår strategiske plan, etablerte Toten Transport seg i Trondheim med Trondheimsterminalen AS i august 2013 i samarbeid med flere store transportører fra Trøndelag og Møre. Toten Transport er største aksjonær. Trønderfrakt AS i Malvik er fra 2024 datterselskap av Trondheimsterminalen.
AT.no stiller seg naturligvis i den lange rekken av gratulanter på den store dagen!