SKJER LITE: – Stortinget har vært tydelig på at fylkesveiene skal prioriteres. Det er både uforståelig og skuffende at regjeringen ikke kommer med et løft nå, sier Øyvind Solberg Thorsen, direktør i Opplysningsrådet for veitrafikken.
YurZa
OFV: – Dårlig nytt for fylkesveiene
SKUFFENDE: – Stortinget har gitt tydelig beskjed om å styrke fylkesveiene. Likevel uteblir løftet i revidert nasjonalbudsjett. Det er skuffende.
Dette sier Øyvind Solberg Thorsen, adm. direktør i
Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV), i denne pressemeldingen.
Fylkesveiene utgjør over halvparten av det offentlige
veinettet i Norge. Mange av dem er i elendig forfatning, og klimaendringer med
flom, ras og skred forverrer situasjonen. Likevel kommer det ingen satsing på
fylkesveiene i regjeringens forslag til revidert budsjett.
Regjeringen foreslår å øke bevilgningen til drift og
vedlikehold av riksvei med 306,9 millioner kroner, men fylkesveiene får ingen
økte midler.
– Stortinget har vært tydelig på at fylkesveiene skal
prioriteres. Det er både uforståelig og skuffende at regjeringen ikke kommer
med et løft. For riksveiene er dette et lite skritt i riktig retning, men
nivået er også her for lavt til å stoppe forfallet, sier Solberg Thorsen.
Lite igjen av Stortingets bestilling
Da Nasjonal transportplan 2025–2036 ble behandlet i fjor,
vedtok Stortinget å styrke finansieringen av fylkesveiene – med vekt på
tryggere næringsveier, bedre beredskap og økt trafikksikkerhet.
– Nivået er langt unna det som må til for å sikre trygge og
fremkommelige veier. Nå haster det å levere, sier Solberg Thorsen.
Milliargap i vedlikehold
Statens vegvesen anslår at vedlikeholdsetterslepet på
fylkesveiene ligger mellom 86 og 96 milliarder kroner. Den øremerkede støtten i
2025 er fortsatt under 500 millioner kroner, og det er langt unna det som
trengs for å snu utviklingen.
En rapport fra Rådgivende Ingeniørers Forening (RIF) fra
2023 viser at kun fire prosent av fylkesveiene asfalteres årlig. Det betyr at
det i snitt tar nærmere 25 år før en fylkesvei får nytt dekke. Samme rapport
slår fast at det trengs minst 1,5 milliarder kroner årlig bare for å forhindre
at forfallet øker.
– Når vi har et vedlikeholdsetterslep på nær 100 milliarder,
sier det seg selv at dette ikke er godt nok, sier Solberg Thorsen.
– Det blir som å male fasaden på en side og skifte noen
takstein, når du egentlig må bytte hele fasaden og taket. Vi vedlikeholder så
lite at forfallet bare fortsetter. Hvis vi ikke øker innsatsen nå, står vi
snart med et veinett der stadig flere strekninger blir ubrukelige – og det
rammer både beredskapen og hverdagen, advarer han.
Rammer både hverdagen og beredskapen
Når veiene svikter, stopper mer enn trafikken.
Samfunnskritiske funksjoner rammes – som varetransport, nødetater og Forsvaret.
– Vi har sett det gang på gang de siste årene: broer som
kollapser, flom som stenger veier, og bygder som blir isolert i dagevis.
Dårlige veier betyr ikke bare hullete asfalt – det betyr forsinkede leveranser,
busser som står fast, og nødetater som mister verdifull tid, sier Solberg
Thorsen.
Han understreker at veiene er avgjørende for beredskapen i
hele landet:
– Når politibiler, ambulanser eller militære kjøretøy ikke
kommer fram, handler det ikke bare om at hverdagen stopper opp. Det handler om
trygghet og sikkerhet. Da må veiene prioriteres som det de faktisk er – kritisk
infrastruktur, sier han.
Et system som forsterker problemet
Samtidig peker en fersk rapport fra OFV på at dagens
støtteordning i seg selv bidrar til å forsterke forfallet. Store deler av
statens bevilgninger fordeles etter hvor stort vedlikeholdsetterslep et fylke
har, noe som betyr at fylker med dårligst veier får mest penger til opprusting.
Rapporten omtaler dette som «perverse insentiver», fordi fylker som lar veiene
forfalle, i praksis belønnes.
Et regjeringsoppnevnt ekspertutvalg advarte allerede i 2022
mot denne effekten og foreslo en ny fordelingsmodell. Advarselen til tross har
regjeringen valgt å videreføre dagens ordning.
– Det er både dyrt og lite fremtidsrettet. Fylkeskommunene
må få insentiver til å vedlikeholde i tide, ikke vente til krisen er et faktum.
Det undergraver arbeidet med å sikre et veinett folk og næringsliv kan stole
på, sier han.
Tre konkrete grep må på plass
OFV etterlyser handling og foreslår tre konkrete tiltak for
å sikre trygge og fungerende veier i årene som kommer:
En ny fordelingsmodell, der midler til veivedlikehold
fordeles som en del av det ordinære rammetilskuddet. Det vil gi fylkene mer
forutsigbarhet og sikre at pengene brukes til langsiktig vedlikehold – ikke
bare akutte reparasjoner.
En styrket rentekompensasjonsordning, som gir
fylkeskommunene økonomisk handlingsrom til å oppgradere veinettet uten at andre
tjenester må kuttes.
Større øremerkede midler, blant annet til ras- og
skredsikring, fordi behovene varierer sterkt mellom fylkene og må møtes
målrettet.
– Politikerne snakker ofte om beredskap og sikkerhet. Men
uten fungerende veier, kommer verken politi, ambulanser eller forsyninger fram.
Hvis vi ikke vedlikeholder nå, blir det både dyrere og farligere i fremtiden.
Vi kan ikke akseptere at veiene våre forfaller mens samfunnet krever trygghet
og effektiv transport, sier Solberg Thorsen.
– Nå må regjeringen vise at vedtak i Stortinget faktisk
betyr noe. Revidert budsjett burde vært startskuddet for en ny politikk på
fylkesvei. Det ble det dessverre ikke, avslutter han.