
Har ikke penger til midlertidig bru ved Tretten
Veieier Innlandet fylkeskommune har ikke penger til verken ny eller midlertidig bru på plass nå. Men selv med penger på plass, vil det ta mange uker å bygge midlertidig bru etter brukolllapsen.
Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.
Innlandet fylkeskommune er i gang med å planlegge ei midlertidig Tretten bru over elva for biler og fotgjengere på Tretten.
- Arbeidet er komplisert. Det vil ta minst to-tre år å planlegge og bygge ei permanent bru på fylkesvei 254. Ei midlertidig bru må derfor stå lenge og tåle flere vårflommer. I tillegg må brua finansieres. Dette blir en stor utgift, som Innlandet fylkeskommune ikke har penger til i dag, skriver fylkeskommunen i en nyhetsmelding.
- Vi arbeider nå med utgangspunkt i at vi får bevilget penger til midlertidig/ny bru, men vi må ta forbehold om at vi får det. For det er ikke avklart i dag, sier enhetsleder Ole Einar Fossen i Innlandet fylkeskommune til AT.no 7. september.
Må ta hensyn til ørret og fugler
Arbeidet med å bygge ei ny bru på Tretten, enten den er midlertidig eller permanent, medfører gravearbeid og fyllinger ute i elva.
Dette må skje på en slik måte at viktige gyteområder for storørret ikke «blir ødelagt for alltid».
I tillegg ligger brutraseen inntil et fredningsområde for fugler, som er av nasjonal betydning. Statsforvalteren må derfor godkjenne planene for alle tiltak som har konsekvenser for livet i og langs elva.
Fylkeskommunen samarbeider med Statsforvalteren, Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE), Øyer kommune og Statens vegvesen for å få bygget ei midlertidig bru på Tretten. Det er Vegvesenet som eier og bygger slike midlertidige bruer.
Ettløpsbru med gangbru
- Den raskeste måte å få opp ei bru på, er å legge den der den som falt ned, lå. Da kan vi gjenbruke fundamentene og spare oss for arbeid, sier prosjektleder Rolf Klemetrud i Innlandet fylkeskommune.
Brua som fylkeskommunen håper å få satt opp, har ett kjørefelt for biler og ei separat gangbru på utsiden av kjørebrua.
- Biltrafikken må lysreguleres, slik det ble gjort på den midlertidige brua da Statens vegvesen bygget Tretten bru. Fotgjengere og syklister kan ferdes trygt over brua, ettersom de får et felt som er fysisk skilt fra biltrafikken, sier Klemetrud.
Vil ta flere uker å fjerne brukonstruksjonen
Entreprenøren må legge fyllinger ut i elva for å komme til når de skal rive det som står igjen av den ødelagte brua på vestsida av elva. Arbeidet med å fjerne det som står igjen av brukonstruksjonen vil ifølge fylkeskommunen ta flere uker.
- Når alle materialene er fjernet, må fundamentene inspiseres for å se om de har fått skader etter kollapsen. Hvis de er skadet, må de repareres, før arbeidet med å legge ei midlertidig bru der kan begynne, sier enhetsleder Ole Einar Fossen i Innlandet fylkeskommune.
- Vi må uansett støpe en ny pilar ute i elva for den midlertidige brua. Dette krever grunnundersøkelser og saksbehandling hos andre myndigheter. Det er umulig å si når ei midlertidig bru kan være på plass, men vi gjør det vi kan for at det kan skje før det blir full vinter og vanskelige kjøreforhold på omkjøringsvegen, avslutter Fossen.