VOKST: MP Truckdesign ble startet av nederlenderen Henjo Maliepaard hjemme i kjelleren i 2018. Nå er de 11 mennesker som leverer alt av styling til lastebil.
VOKST: MP Truckdesign ble startet av nederlenderen Henjo Maliepaard hjemme i kjelleren i 2018. Nå er de 11 mennesker som leverer alt av styling til lastebil.

Hobby ble stor bedrift

HØNEFOSS: Det begynte som en hobby hjemme i kjelleren for tre år siden. Nå er MP Truck Design 11 ansatte og på plass i nye lokaler.

Publisert Sist oppdatert

Nederlenderen Henjo Maliepaard kjørte selv lastebil før han startet for seg selv. Han trivdes som sjåfør også, men var lysten til på å prøve noe nytt. Han så at det var et potensial i styling av lastebiler.

- Den første bilen jeg bygde, gjorde jeg i verkstedet til den gamle arbeidsgiveren min, Tonerud Transport, sier Maliepaard. Hovedfokuset når han skulle begynne å trekke opp og style lastebiler, var å levere produkter av beste kvalitet og håndverk.

Vidt spekter

Han og de 10 kollegaene lager det aller meste fra bunnen. Mesteparten av det innvendige er produsert etter egne maler og former. Totalt har selskapet over 600 forskjellige produkter de produserer i eget hus. I tillegg har de mengder av lys og andre stylingprodukter de forhandler. Siste tilskuddet i vareutvalget er kufangere og lysbøyler.

HÅNDARBEID: Alt som lages hos MP Truck Design er håndarbeid. Her er det stopping og montering av knapper som foregår.
HÅNDARBEID: Alt som lages hos MP Truck Design er håndarbeid. Her er det stopping og montering av knapper som foregår.

- I starten var det bare dørtrekk vi laget, men med tiden ble vi i stand til å tilby alt av interiør. Etter hvert ble det også eksteriør på bilene, sier Henjo Maliepaard. Også lys innvendig og utvendig på bilene har blitt et stort marked etter hvert som tiden har gått.

STIL: Når du pimper lastebiler, må selvfølgelig verktøytralla også ha fløyelstrekk på toppen.
STIL: Når du pimper lastebiler, må selvfølgelig verktøytralla også ha fløyelstrekk på toppen.

Han har investert store summer i verktøy og utstyr for å kunne levere de detaljene kundene etterspør. De har blant annet egen laser for å skjære logoer, hydrodipp-tank og spesialmaskin for å lage kanter på tepper for å nevne noe.

Mye å gjøre

Hvor mye som skal gjøres på de forskjellige bilene som er innom, er veldig forskjellig. Det spenner fra bytte av dørtrekk til prosjekter hvor alt innvendig og utvendig på bilen byttes.

På det travleste har de hatt opp til åtte forskjellige lastebiler innom verkstedgulvet i løpet av en uke. På gjennomsnittsbilen de bygger opp ligger det to arbeidsuker før den kan rulle videre. Ved utgangen av september hadde MP Truckdesign levert 80 biler så langt i år.

STOR JOBB: Bjørn Erik Bergan ble lam og sitter i rullestol. Men bilen han kjører for Asbjørn Næss Transport er bygget om så han fortsatt kan kjøre og bo i lastebilen. Det er det største prosjektet MP Truck Design har hatt.
STOR JOBB: Bjørn Erik Bergan ble lam og sitter i rullestol. Men bilen han kjører for Asbjørn Næss Transport er bygget om så han fortsatt kan kjøre og bo i lastebilen. Det er det største prosjektet MP Truck Design har hatt.

- Vi skal levere skikkelig godt håndverk og kvalitet på det vi bygger. Mange bileiere krever mye når de skal bygge opp bilen sin. Derfor må vi ha den kunnskapen som er nødvendig for å levere på høyt nok nivå, sier Maliepaard.

Gjengangere

BUTIKK: Mye av det du trenger for både å pimpe opp bilen og holde den vedlike finner du i butikken til Henjo Maliepaard i MP Truck Design.
BUTIKK: Mye av det du trenger for både å pimpe opp bilen og holde den vedlike finner du i butikken til Henjo Maliepaard i MP Truck Design.

Usikre leveringstider og covid-19 har også skapt utfordringer for nisjebedriften på Hønefoss. Det at ingen vet når bilen kommer fra fabrikk, gjør det vanskelig å planlegge videre bygging.

- Vi har hatt mange kunder som har fått bygd opp flere biler hos oss. Det er noen som nå har sin sjette bil i bestilling som skal til oss for ombygging når de kommer til Norge, sier Henjo Maliepaard.

Nye lokaler

I mai flyttet MP Truck Design inn nye lokaler i Hønefoss. Det gamle industrilokalet huset på 60-tallet Hønefoss Karosserifabrikk (HøKa) som blant annet bygde busser og trikker. Lokalet er 850 kvadratmeter på bakkeplan og har plass til fem trekkvogner.

MAN: Også på MAN-en til Digre i Trøndelag har MP Truck Design gjort en stor jobb.
MAN: Også på MAN-en til Digre i Trøndelag har MP Truck Design gjort en stor jobb.

På bakkeplanet er det i tillegg snekkerverksted. I tillegg er det lager for både ferdige salgsvarer og råvarer. Det er også kundemottak og butikk nede. Oppe i annen etasje er det også 250 kvadratmeter store lokaler. Der er det blant annet systue hvor alt fra trekk og gardinkapper og alt annet som skal inn i bilene. MP Truck Design har også gått til anskaffelse av sin egen broderingsmaskin som er flittig i bruk.

TREKK: Kapper, gardiner, dørtrekk og mye mer er lagervare i butikken på Hønefoss.
TREKK: Kapper, gardiner, dørtrekk og mye mer er lagervare i butikken på Hønefoss.

- Planen er å også åpne en nettbutikk i nær fremtid. Ambisjonen er at vi skal være litt Valhall for lastebilsjåføren, sier Henjo Maliepaard. Selv om de fikk mange ganger større lokaler når de flyttet i mai begynner det allerede å bli trangt.

Powered by Labrador CMS