Kjørte med 40 tonn totalvekt uten bremser på tralla - og uten gyldig førerkort

Det var så mye som var feil med denne rundballe-transporten, at Statens vegvesen måtte fortsette dagen etter kontrollen for å finne og notere alt som var galt.

Publisert Sist oppdatert

I en tungbilkontroll på Ånestad kontrollstasjon rv.3/rv.25 i Innlandet 7. mars ble det (som vanlig) avdekket tilfeller av avrenning, dårlig lastsikring og tekniske mangler på noen av de mange kjøretøyene som ble kontrollert.

Det mest graverende tilfellet i kontrollen, var en rundballetransport som kjørte forbi den skiltede kontrollen. Vogntoget ble senere innhentet og deretter ble veldig mange feil avdekket:

Den norske sjåføren på den norske trekkvogna hadde ikke gyldig førerkort, ikke sjåførkort i fartsskriveren det var utgått kalibrering av fartsskriveren.

Bremsesystemet på tralla var ikke koblet til trekkvogna, på transporten med totalvekt på over 40 tonn! Tralla var heller ikke tilpasset trekkvogna. I gitte situasjoner var det ikke mulig å svinge.

Fem av dekkene hadde ikke rett merking, og det var felger med split rim, som er ulovlig, på den latvisk-registrerte tralla.

- Det er også uklarheter omkring tilhengerens identitet. Det er flere alvorlige feil på hengeren som vi skal se nærmere på i dag, sier senioringeniør Kent Heggeriset i Statens vegvesen til AT.no.

Han opplyser videre at det heller ikke var god nok lastsikring på transporten.

Det ble gitt et gebyr på 10.000 kroner for de fem dekkene, kjøreforbud på vogntoget og sjåføren ble anmeldt for flere av de omtalte forholdene.

Tungt.no melder at trekkvogna var begjært avskiltet i 2019 og at tralla med latvisk registreringsskilt ble avskiltet i 2014.