AT.JOBBER | Stillingsmarked

Mest komfortable varebilen jeg har kjørt
MARBELLA: Støy fra varerom, hjul og vind virker å være eliminert – også er den knallgod å kjøre.
Om det er takket være støydempende glass og de såkalte CTBA-foringene som er brukt i hjulopphenget alene, eller om det flere detaljer som gjør det, er jeg ikke sikker på, men dette er den mest stillegående varebilen undertegnede noen gang har kjørt.
Kia selv forklarer at de har lagt mye ressurser i NVH (Noise, Vibration og Harshness), altså støy, vibrasjoner og hardhet. I tillegg til de nevnte punktene prates det om ekstra fokus på batteripakkens festepunkter, konstruksjon rundt kanalene og isolering. Vi noterer oss også at varerommet delvis var kledd med en spesiell filt som finnes på lista over standard utstyr.

A&T var i Marbella i september og fikk en times tur i Kias helt nye varebil PV5 som dukker opp i Norge i disse dager. At spansk asfalt kan være mer finkornet enn her hjemme vet vi, men det skal også sies at veiene her nede er ganske slitt med istykkerrevet krakelert dekke flere steder enn hjemme, ikke minst på hovedveier og landeveier.
Og uansett om PV5en forserte fartsdempere eller istykkerreven asfalt, var det så dempet i kupeen at jeg ikke kan huske å ha opplevd det samme i en kassebil noen gang.
Følelsen man får bak rattet er også god. Responsen fra styringen og måten den porsjonerer kreftene på med gasspedalen gjør bilen fin og responsiv.

Smidig
120 kW motoreffekt og 250 Newtonmeter i dreiemoment holder lenge på en varebil som dette. Også med 400 kilo i varerommet. Den oppleves kvikk opp i fart og selv om den "bare" klarer 0 til 100 km/t på 12,5 sekunder, er det mer enn en varebilsjåfør vanligvis trenger. At den er smidig og lettkjørt i trange omgivelser er egentlig viktigere. Her også utmerker den seg, med en snudiameter på 5,5 meter (noe ikke mange konkurrenter kan svare på) merker du fort dette.

Om PV5 skal settes opp i en duell på komfort og kjøreegenskaper, er det bare ID Buzz Cargo som er i nærheten. De to bilene er også relativt sammenlignbare på rekkevidde og lasteegenskaper på arket.
Vi legger inn et forbehold her. Jo da, dette er spanske veier og asfalten er annerledes. I tillegg var bilene vi kjørte lastet med 400 kilo i varerommet. Det gjør også at hjulopphenget bak ikke føles like stivt som det ville gjort om du kjørte med tom bil, noe vi ikke fikk prøve for å sammenligne med.
Også som femseter
Også personbilversjonen, PV5 Passenger, er svært god å kjøre, kanskje er det selvsagt siden dette er samme bilen med seter i stedet for varerom. Den kommer med fem seter nå og senere opp til syv seter og kan absolutt bli en interessant mannskapsvogn.


På samme Kia-arrangement i Marbella ble også den kompakte personbilen EV4 lansert og vi vil si at varebilen faktisk er mer komfortabel å kjøre (og det er absolutt ikke fordi EV4 ikke komfortabel)
Interiøret


PV5 Cargo er lett å gå inn og ut av med et innsteg på 399 millimeter og håndtak i A-stolpen. Materialvalgene gir et godt kvalitetsinntrykk og Kia har bruk en høy grad av gjenbruk i materialene. Blant annet er plastikken såkalt bioplastikk. Sittestillingen er god og rattet er justerbart alle veier. Du får også inntrykk av å ha god oversikt rundt bilen, til tros for enn ganske massiv A-stolpe. Antallet oppbevaringsrom, plassering og betjening er absolutt godkjent. Med en slags egen lomme på venstre side (Open Source Platform) hvor du kan sette opp nettbrett, mobil eller andre apparater med ladepunkt.
En detalj som antakeligvis er både positiv og negativ, er den lave vinduskarmen. De fleste vil gjerne hvile armen her, men den er litt for langt ned. På den positive siden gir det selvsagt bedre siktlinjer og særlig ved parkering og kjøring i trange områder.

Det store batteriet

Da vi satte oss inn viste "gjettometeret" 42,5 mils gjenstående rekkevidde og 94 prosent batterinivå. Kias skjerm viser også antatt minste rekkevidde, 21,4 mil, og maks. Sistnevnte viste 49,4 mil, som nok er i overkant optimistisk igjen.
Versjonen vi kjørte hadde Long-Range batteriet på 71,2 kWt med oppgitt rekkevidde på 41,6 mil WLTP kombinert. Kia oppgir forbrukstallene til å være 19,1 kWt per 100 kilometer. Plattformen har 400-volts system og maks ladeeffekt er oppgitt til 150 kW. Kia skal også tilby Plug & Charge på varebilene og får toveis lading (V2L og V2G).
Tallenes tale
Varerommet er på 4,4 kubikkmeter i den lange versjonen som du ser på bildene. Den korte versjonen kommer til året, det samme gjør ekstra høy versjon. Nyttelasten er på 790 kilo med det minste batteriet og 690 kilo med det store batteriet. Hengervekt er bare 750 kilo og noe bemerkelsesverdig 1500 kilo for femseteren.




Lastehøyde på varegulvet er svært lav med 419 millimeter. Det gjør det lettere å laste, men gir også lavere bakkeklaring. (Kia har ikke informert om bakkeklaring enda)
Legokonsept og flåtestyring
Kia har tatt i bruk et legokonsept hvor du kan bestille mobilholder, koppholder og andre ting som passer inn i kupeen. PV5 kommer allerede i 2025 som chassis-utgave og varebilen kan leveres i tre forskjellige "donormodeller" tilpasset påbyggere.
Kia Connect-appen kommer med B2B-modus for flåteansvarlig og sjåfør. Det gir oversikt over ting som vedlikeholdsbehov, sjåfør-score, coaching, kollisjons varsel, kartbasert flåtestyring, rute-optimering for elektrisk kjøretøy og individuell kjøretøysinformasjon basert på sanntidsdata (blant annet).
Kulere ADAS
ADAS (Advanced Driver Assistance Systems), samlebetegnelsen or aktive sikkerhetssystemer, blir ikke alltid omtalt som positivt for kjøreopplevelsen. Faktisk mener jeg selv at disse systemene forstyrrer mer enn å hjelpe i mange tilfeller. Kia PV5 ramser opp 19 slike systemer og påberoper seg tittelen som klasseledende. Uansett om det stemmer eller ikke er jeg mer opptatt av hvordan disse oppleves ute på veien. For her utmerker PV5 seg positivt. Jo da, du får beskjed om fartsoverskridelser og at du er for langt ute på veikanten osv., men det gjøres på en mer dempet måte. Den lar deg kjøre bilen selv uten å mase med høy plingelyd og røsking i rattet. Det liker vi.

Midt imellom
PV5 plasserer seg midt imellom C- og D-segmentet (f.eks. Caddy og Transporter) og det er flere som har spurt seg om denne strategien. Også her ligner PV5 på ID Buzz Cargo. Versjonen med høyt tak kommer til året, noe som øker lastevolumet, men det er vanligvis ikke er noe stort volum i Norge.
Markedslanseringen for Europa er nå i oktober.
Prisen i Norge blir kjent 13. oktober, men det er nevnt at den vil koste ca. 35.000 euro i Tyskland.
PLUSS:
Komfort
Kjøreegenskaper
Rekkevidde
MINUS:
IKKE FIREHJULSTREKK
HENGERVEKT