Også i år blir det ventetid på kolonner over E134 Haukelifjell.
Også i år blir det ventetid på kolonner over E134 Haukelifjell.

Nå starter arbeidene på E134 over Haukelifjell igjen

15. juni starter Statens vegvesen for alvor med årets sesong i tunnelarbeidene på E134 Haukelifjell. Det blir kolonnekjøring og trafikkregulering frem til 15. oktober.

Publisert

Statens vegvesen starter 15. juni sin andre sesong på oppgraderingen av tunnelene på E134 over Haukelifjell i år blir det arbeider i Vågslid- og Haukeli-tunnelen, i tillegg til arbeider utenfor Svandalsflona rasoverbygg.

I fjor var det en økning av trafikken på E134 Haukelifjell med ti prosent i forhold til 2019. På grunn av pandemiforskrifter med oppfordring om å feriere i Norge venter Vegvesenet minst like stor trafikk i sommer.

Statens vegvesen oppfordrer derfor trafikantene til å planlegge turen og forberede seg på litt venting. Det er ikke mulig å forutsi hvordan trafikken blir, men tar høyde for at det kan bli ventetider på rundt en time.

- I år bruker vi friteksttavler i Haukeligrend og Røldal til å fortelle hvor lang ventetid det er på fjellet dersom det skulle oppstå spesielle situasjoner. Vi varsler hvis det er mer enn en times venting. Ventetiden for kolonnene henger sammen med at det i sommer er forventet økt ferietrafikk, spesielt på grunn av oppfordringene om å ta ferie i Norge på grunn av koronapandemien, skriver Vegvesenet i en nyhetsmelding.

Haukelitunnelen får en grundig oppgradering. Bilde fra arbeidet i 2020.
Haukelitunnelen får en grundig oppgradering. Bilde fra arbeidet i 2020.

Vågslidtunnelen - nattestengt

Fra og med 15. juni blir tunnelen stengt for all trafikk mellom kl. 23 og kl. 10. Lette kjøretøy inntil totalvekt 3,5 tonn kan kjøre på omkjøringsveien over tunnelen, mens kjøretøy over 3,5 tonn kommer gjennom tunnelen med kolonnekjøring mellom kl. 10 og kl. 23.

Arbeidene i Vågslidtunnelen skal etter planen være ferdige i løpet av 2021. Vågslidtunnelen er 1,6 km lang.

Haukelitunnelen - døgnstengt

Denne tunnelen blir stengt hele døgnet. Det er omkjøring på den gamle Haukelivegen over Dyrskar Kolonnekjøring for alle kjøretøy. Arbeidene i Haukelitunnelen skal etter planen ferdigstilles i 2022. Haukelitunnelen er 5,7 km lang.

Dette skal gjøres i begge tunnelene:

  • Bygge nye tekniske bygg
  • Bygge ny renseløsning for vaskevann
  • Oppgradere eksisterende rømningsveier og venterom
  • Forbedre brannsikringen
  • Reparere skadet betong
  • Skifte ut hele det elektriske anlegget

Svandalsflona

Dette er et 500 meter langt rasoverbygg. Arbeidene vil bli tilpasset de øvrige arbeidene, men primærarbeidene er planlagt i 2021.

Her skal man:

  • Installere ny sikkerhetsutrustning
  • Reparere skadet betong
  • Skifte ut det elektriske anlegget
  • Bygge nytt teknisk bygg

Oppstillingsplasser

Kjøretøy under 3,5 tonn kommer over fjellet hele døgnet med kolonnekjøring. Veien er stengt mellom kl. 23 og kl. 10 for kjøretøy over 3,5 tonn.

Tyngre kjøretøy har oppstillingsplasser på hver side av arbeidsområdet.