SUPERANLEGG: Starco AS har flyttet inn i et kjempeanlegg rett nord for hovedflyplassen på Gardermoen. På siden av bygget er et to løps dekkverksted for tungbiler med 24 timers service.

Nordens største dekkanlegg

GARDERMOEN: I juni flyttet Starco AS inn i det selskapet omtaler som Nordens største dekkanlegg. Fasilitetene er skreddersydd for tungbilene i logistikk-smørøyet et par gode steinkast nord for hovedflyplassen.

Publisert Sist oppdatert

Med sine 23.040 m2 «slår» selskapet konkurrenten NDI med skarve 40 m2. Og omtrent samtidig som Starco tar i bruk sitt nye hovedkvarter nord for Oslo, flytter nettopp NDI inn i sitt nye anlegg på motsatt side av byen, i Vestby (se annen reportasje).

- Anlegget er så vidt større enn NDI sitt, og det blir dermed Nordens største. Men vi jobber allerede med planer for å bygge på 10.000 m2 til dersom vi får tillatelse, sier adm. direktør Paul Oord til A&T når vi besøker anlegget midt i innflyttingen.

Tungbil-miljø

SPESIALBUR: 3000 nye og totalt ca. 6000 slike bur har Starco tilgengelig i lageret på Gardermoen.

Jessheim kommune og Avinor diskuterer om området skal utnyttes videre til logistikkbygg, eller om området skal spares til en eventuell tredje rullebane. Men det er ikke mangel på hverken logistikkbygg og tungtrafikk i området. Det bugner av lagerbygg, og da vi besøkte Starco fikk vi høre at til «det» anlegget ankommer 350 vogntog hver dag, 200 «dit» og 150 til «det» anlegget. Slik kunne vi fortsatt ettersom anleggene ligger på rekke og rad, og det skal bygges mange flere.

Starco omtaler seg som Norges største private aktør i dekkmarkedet. Selskapet eier også to dekkverkstedkjeder, DekkTeam og Dekk1. DekkTeam har etablert seg i det nye anlegget med både butikk og et dekkverksted med stor D: To løp under tak og bak lukkede porter, med plass for 30 meter lange vogntog. Hit kan bilene komme 24 timer i døgnet og reparere dekk eller legge om. Sjåførene/selskapene kan også lagre sine reservehjul på dekkhotell i det nye anlegget til Starco.

TUNGT: Adm. direktør Paul Oord sier beliggenheten er helt ideell, midt i logistikk-mekka rett ved E6 på Gardermoen.

- For mange vil det være mye mer hensiktsmessig å lagre dekkene sine her i området som de besøker hele tiden, enn andre steder i landet, sier Oord.

Erstatter fem lagre

Anlegget erstatter fem andre lagre i Oslo-området, og vil ifølge økonomidirektør Eirik Sandberg Johansen ha 3-5 millioner kroner i året i reduserte kostnader. Totalt er bygget på rundt 200.000 m3, hvor ca. 125.000 m3 går til lagringsplass for dekk. Dette er mer enn volumet på de fem andre lagrene totalt. Regner man lagringskapasiteten i personbildekk, tilsvarer dette rundt 400.000 dekk. Når det er høysesong, forventer Starco å sende ut 8000-9000 dekk pr. dag fra anlegget.

Krevende tider

Sandberg Johansen innrømmer for øvrig at tilgangen på dekk er en utfordring om dagen, på grunn av konsekvenser etter pandemien og ikke minst Russlands angrep på Ukraina.

SPESIALTILPASSET: To løp dekkverksted under tak der portene kan lukkes, er tilpasset vogntog opptil 30 meter. Drømmen er virkelig.

- Dette har medført at vi tar inn flere merkevarer nå, for eksempel Pirelli lastebildekk, og kundene må i noen tilfeller regne med å ikke ha så mye å velge i. Prisene er også utfordrende, i enkelte tilfeller er prisen 50% opp fra ett år tilbake, sier økonomidirektøren.

Spesialbur

Men tilbake til lageret. Mindre dekk lagres i spesielle dekkbur (2,4b x 1,24d x 2,45h m) som stables på hverandre i fire høyder. Totalt har Starco investert i 3000 nye bur, og medregnet de selskapet hadde fra før, har de ca. 6000 bur tilgjengelig. Det er plass til ca. 100 av de minste dekkene i ett bur. I tillegg har selskapet ca. 2500 palleplasser i reoler som er levert av Nordic Racking Group.

- Last- og buss, samt anleggsdekk, stables inntil videre på gulvet, men vi ser etter løsninger for å utnytte plassen bedre, blant annet ved å bruke mesaniner, sier Sandberg Johansen som viser oss rundt i anlegget.

OMLEGGING: Maskinen for de tunge dekkene.

Mesaninene har porter ut i lagerlokalet, slik at en skyvemasttruck enkelt kan levere varer «der oppe». Truckparken vil bestå av 12 maskiner, hvor 6-8 er plukktrucker. Starco har bestilt nye Toyota-trucker med lithium-ion batterier, men det er rundt et års ventetid på disse som så mye annet om dagen.

- Vi tenkte på automasjon i lageret, men droppet det. Det er kostbart, og løsningene som finnes er mer tilpasset produkter med høyere volum og mer kompakt lagring. Vi mener det er mer effektivt å ha gode lagerfolk, men vi vil optimalisere plukkrutene. Én tur/retur om man kjører lengste vei er mellom 1,5 og 2 km, og det er ca. 500 meter bare frem og tilbake i hver ende av bygget, sier Sandberg Johansen.

Brannsikring

SAMARBEID: Økonomidirektør Eirik Sandberg Johansen sammen med anleggsleder Anita Strømdal i Veidekke Logistikkbygg (Thon Eiendom er byggherre). – Glimrende samarbeid, sier Strømdal.

Litt spesialutstyr har de imidlertid på plass. Produsenten Gawronski har levert fire teleskop transportbånd med 20 meters lengde. Disse fungerer som en forlenger inn i containeren/bilen som plasseres ved en av de 29 portene utenfor bygget, og fører dekkene inn i bygget der dekkene løftes over i ventende bur.

Lageret består også av flere brannceller. Starco har også agenturet på Gulf smøremidler og en del kjølevæsker etc. som lagres i eget separat lager. Sprinkelanlegget er også verdt en kort omtale. Utenfor lageret står det en tank med plass til 600.000 liter vann, og 2 stk. V12 dieselmotorer for å pumpe vannet inn i sprinkelanlegget. Dette skjer i 350 mm tilførselsrør og i 10 bar trykk!

DEKK INN: Spesialbygde transportbånd med teleskop fører dekk ut av bilene og inn i lageret.
ENKEL LAGRING: Last-, landbruk- og anleggsdekk lagres på gulv, men Starco vil se på flere lagringsløsninger for tunge dekk.
SAMMENSLÅTT: Spesialbur som er slått sammen ved siden av stabler med lastebildekk.
SAMMENSLÅTT: Spesialbur som er slått sammen ved siden av stabler med lastebildekk.
Powered by Labrador CMS