AT.JOBBER | Stillingsmarked

Norge i front – men Europa må sikre overgangen
BRANSJELEDERE OG PIONERER SAMLES: Verdens største arrangement for elektrisk mobilitet nærmer seg og
Verdens største arrangement for elektrisk mobilitet nærmer seg og i år arrangeres konferansen i nabolandet. Norge vil være godt representert både med forskningsbidrag og deltakende selskaper, i følge en pressemelding på vegne av EVS38.
Fra 15. til 18. juni samler EVS38 (Electric Vehicle Symposium) bransjeledere og pionerer i Göteborg (Sverige) for å drøfte de siste nyvinningene innen e-mobilitet.
Etter hvert som Europa takler industrielle utfordringer, jobber for teknologisk suverenitet og fremskynder energiomstillingen, viser det seg at e-mobilitet er en vesentlig del av overgangen til en avkarbonisert veitrafikk.
Norske aktører har lenge ligget i front når det gjelder elektrifisering av transport, men Europa må gå sammen for å sikre overgangen til elektrisk drift.
Et av høydepunktene under konferansen skal bli avslutningsinnlegget fra Arnaud Charpentier, visepresident i Nissan. Charpentier vil gå nærmere inn på selskapets elektrifiseringsstrategi, og gi et spennende første glimt av hva som venter kunder som er klare for å ta steget over til helelektrisk mobilitet.
Økt støtte til e-mobilitet i Europa
E-mobilitet er i ferd med å ta fart over hele Europa. Den 5. mars 2025 oppfordret sammenslutningen E-mobility Europe EU-kommisjonen til å optimalisere effekten av sin handlingsplan for bilbransjen – som er utviklet for å øke etterspørselen etter elektriske kjøretøy og styrke sektorens konkurransedyktighet – til tross for at CO₂-standardene for 2025 nylig ble oppmyket.
De viktigste forslagene omfatter lovgivning for å avkarbonisere bedriftenes bilparker, økt støtte til europeisk batteriproduksjon og initiativer for å få fart på utbyggingen av ladeinfrastruktur, særlig for tungtransport.
For å holde kursen mot klimamålene for 2035–2040 må Europa gjøre raske grep, og en vellykket overgang vil avhenge av sterkere koordinering mellom medlemsstatene, men vil også kreve bedre dialog mellom næringslivsaktører og politiske beslutningstakere.