AT.JOBBER | Stillingsmarked

SER PÅ NÆRINGSLIVE: De viktigste forslagene omfatter lovgivning for å avkarbonisere bedriftenes bilparker og økt støtte til europeisk batteriproduksjon.

Norge i front – men Europa må sikre overgangen 

BRANSJELEDERE OG PIONERER SAMLES: Verdens største arrangement for elektrisk mobilitet nærmer seg og

Verdens største arrangement for elektrisk mobilitet nærmer seg og i år arrangeres konferansen i nabolandet. Norge vil være godt representert både med forskningsbidrag og deltakende selskaper, i følge en pressemelding på vegne av EVS38.

Elektrisk mobilitet i fokus på EVS38

EVS38 i Göteborg samler bransjeledere for å diskutere e-mobilitetens rolle i Europas energiomstilling.

Norske aktører er ledende innen elektrifisering, men samarbeid i Europa er nødvendig for en vellykket overgang.

Oppsummeringen er generert av Labrador AI, men gjennomlest av en journalist.

Fra 15. til 18. juni samler EVS38 (Electric Vehicle Symposium) bransjeledere og pionerer i Göteborg (Sverige) for å drøfte de siste nyvinningene innen e-mobilitet. 

Etter hvert som Europa takler industrielle utfordringer, jobber for teknologisk suverenitet og fremskynder energiomstillingen, viser det seg at e-mobilitet er en vesentlig del av overgangen til en avkarbonisert veitrafikk.

Norske aktører har lenge ligget i front når det gjelder elektrifisering av transport, men Europa må gå sammen for å sikre overgangen til elektrisk drift. 

Et av høydepunktene under konferansen skal bli avslutningsinnlegget fra Arnaud Charpentier, visepresident i Nissan. Charpentier vil gå nærmere inn på selskapets elektrifiseringsstrategi, og gi et spennende første glimt av hva som venter kunder som er klare for å ta steget over til helelektrisk mobilitet.

Økt støtte til e-mobilitet i Europa 

E-mobilitet er i ferd med å ta fart over hele Europa. Den 5. mars 2025 oppfordret sammenslutningen E-mobility Europe EU-kommisjonen til å optimalisere effekten av sin handlingsplan for bilbransjen – som er utviklet for å øke etterspørselen etter elektriske kjøretøy og styrke sektorens konkurransedyktighet – til tross for at CO₂-standardene for 2025 nylig ble oppmyket. 

Fem vitenskapelige bidrag fra Norge er inkludert i det offisielle programmet:

· Odd André Hjelkrem (16. juni kl. 12:54): Beslutningsstøtte for optimal bruk av elektriske lastebiler i blandede flåter.

· Erik Figenbaum (16. juni kl. 15:30): Et tilbakeblikk på 35 år med elbiler i Norge – og veien videre.

· Klara Schlüter (17. juni kl. 11:40): Dimensjonering av batteri- og ladeinfrastruktur langs norskekysten.

· Michele Garau (18. juni kl. 13:30): Ladeprofiler for langtransport med el-lastebiler.

De viktigste forslagene omfatter lovgivning for å avkarbonisere bedriftenes bilparker, økt støtte til europeisk batteriproduksjon og initiativer for å få fart på utbyggingen av ladeinfrastruktur, særlig for tungtransport. 

For å holde kursen mot klimamålene for 2035–2040 må Europa gjøre raske grep, og en vellykket overgang vil avhenge av sterkere koordinering mellom medlemsstatene, men vil også kreve bedre dialog mellom næringslivsaktører og politiske beslutningstakere.

Symposiet vil finne sted på fire ulike arenaer:

· E-Motion Arena: Foredrag og plenumsmøter med internasjonale foredragsholdere.

· E-Lectrified Stage: Mesterklasser og symposier under ledelse av arrangementets partnere.

· E-Volution Hub: Håndgripelige, engasjerende økter midt i utstillingen.

· E-Quation Lab: Et område som er dedikert til vitenskapelige møter om det siste innen forskning på elektrisk mobilitet.

Blant foredragsholderne:

· Ebba Busch, Sveriges visestatsminister

· Andreas Carlson, infrastruktur- og boligminister i Sverige

· Chris Jansen, minister for miljø og offentlig transport i Nederland

· Winfried Hermann, -delstatsminister for samferdsel i Baden-Württemberg (hjemsted for legendariske selskaper som Mercedes-Benz (Daimler AG), Porsche og den ledende bilprodusenten ZF Friedrichshafen)

· Lucie Mattera, generalsekretær, ChargeUp Europe

· Elizabeth Connelly, analytiker for energiteknologi og transport, IEA (Det internasjonale energibyrået)

· Fredrika Klaren, Leder for bærekraftig utvikling, Polestar

· Vanessa Butani, Leder for global bærekraft, Volvo Cars

EVS:

EVS er et globalt arrangement hvor eksperter på elektriske kjøretøy møtes for å presentere det nyeste innen teknologien, drøfte bærekraft og fremme samarbeid for en grønnere fremtid i transportsektoren. 

EVS har blitt arrangert siden 1969, og henvender seg til et bredt publikum, som omfatter bilprodusenter, teknologileverandører, forskere, politiske beslutningstakere og alle som er interessert i fremtidens elektriske mobilitet.

Powered by Labrador CMS