Volmax har tatt i bruk et nytt bygg i Rygge i Østfold. Her fra åpningen, med «Pitt Boss», og stor stemning. Fra venstre: Salgssjef Renault Trucks, Claes Gripenberg, Servicemarkedssjef Andreas Hanssen og salgssjef Volvo Roger Rossing.
Volmax har tatt i bruk et nytt bygg i Rygge i Østfold. Her fra åpningen, med «Pitt Boss», og stor stemning. Fra venstre: Salgssjef Renault Trucks, Claes Gripenberg, Servicemarkedssjef Andreas Hanssen og salgssjef Volvo Roger Rossing.

Nytt anlegg - til glede for kunder og ansatte

Volmax tar i bruk et nytt og moderne anlegg plassert inntil E6 i Rygge kommune.

Publisert

Nylig tok Volmax i Østfold i bruk et topp moderne, nytt anlegg sentralt plassert inntil E6 i Rygge kommune, like ved Rygge Flyplass. I nyanlegget kan Volvo og Renault Trucks - forhandleren betjene lastebil- og busskunder med service og reparasjoner på både kjøretøy, hengere og påbygg.

- Det er et privilegium å få være servicemarkedsjef idet vi tar i bruk et nytt anlegg. Dette er en vitaminsprøyte for hele organisasjonen og vi gleder oss til å ta oss av kundene på en enda bedre måte, i flotte lokaler, sier servicemarkedsjef Andreas Hanssen.

Andreas har tross sin lave alder (29) lang fartstid i Volmax, der han startet som lærling for 11 år siden. I dag er han ansvarlig for driften av det nye anlegget.

Verkstedanlegget

Det er 41 ansatte ved anlegget, hovedtyngden er mekanikere, 25 i tallet. På delesiden jobber det 7, salgsavdelingen består av 3 selgere og en administrasjon på 5. I tillegg til en øremerket person fra Volmax Kompetanse som arrangerer kurs, både i forbindelse med leveranse av nye biler, samt ADR- og YSK -, Yrkessjåførkurs.

I bygget inngår en egen hall for klargjøring av nye biler og hvor kunden kan få en gjennomgang av bilen før overlevering. I hallen styrer Geir-Arne Gudøy som er kjempefornøyd med sin nye arbeidsplass.
I bygget inngår en egen hall for klargjøring av nye biler og hvor kunden kan få en gjennomgang av bilen før overlevering. I hallen styrer Geir-Arne Gudøy som er kjempefornøyd med sin nye arbeidsplass.

- Anlegget inneholder to store konferanserom som kan slås sammen til ett. I tillegg har vi i anlegget en egen avdeling for klargjøring av nye biler, noe vi ikke har hatt før. Der er det et eget kontor hvor man sammen med kunden kan gå igjennom den nye bilen. Dette gir en god kvalitet på overlevering av ny bil, sier Andreas Hanssen.

Anlegget skal driftes på to skift og er bygget med det mest moderne verkstedutstyret. Og de fleste funksjoner er datastyrt. Mekanikerne har f.eks. en app i smarttelefonen hvorfra de åpner og stenger hvilken som helst kjøreport ved inn- og utkjøring. I et eget rom for rekvisita, registrerer ethvert uttak av f.eks. kjemikalier, automatisk med mengde og hvilken ansatt som har hentet ut materiellet.

I et eget løp for buss er det såkalt «in ground lift», en løfter som er programmerbar til den bussen som skal løftes opp. På en skjerm skriver man inn hva slags buss det dreier seg om, bussen kjøres inn og stanser der det er markert for bakaksel, så styrer løfteanlegget hvor det andre løftepunktet skal være automatisk

Det mest moderne utstyret inngår i nytt anlegg, portene styres f.eks av mekanikerne via en app på telefonen, som servicemarkedssjef Andreas Hansen her viser frem.
Det mest moderne utstyret inngår i nytt anlegg, portene styres f.eks av mekanikerne via en app på telefonen, som servicemarkedssjef Andreas Hansen her viser frem.

- Vi har også to løp for PKK og service, som lett kan kombineres. Er det ikke PKK på programmet, kan begge løp fylles av biler som er inne på service. Vi har også en egen ADR-hall, for lastebiler med farlig gods. Her er ytterveggen på langsiden bygget med deformasjonsfelter som vil blåse ut om det skulle oppstå en eksplosjon, noe det selvsagt ikke skal, sier Hanssen.

Det er «gass-sniffere» montert – ikke bare i ADR-hallen, men i hele verksteddelen. Oppdages det gass går alarmen og brannluker i taket åpnes automatisk.

Fem av verkstedløpene er på 32 meter, mens fire er på hele 36 meter slik at de lengste kjøretøykombinasjonene får god plass. Er det kortere biler inne, er det plass til opptil fire kjøretøy i hvert løp. To løp har såkalt «cross-check» som avslører eventuelle slitasje i forstilling på bilene som kontrolleres. To av verkstedløpene har grav, så man kan gå under kjøretøyet og det spesielle her er tapping av f.eks. olje, foregår ned i trakter som går på skinner slik at man plasserer trakten rett under tappeskruen.

Ett verkstedløp kan deles av og blir til en fungerende vaskehall med moderne skumanlegg og høytrykksspylere.

Stort automatlager

Delelageret ligger i to store lagerheiser, her er det delelagersjef Mika Åman som viser frem nyinvesteringen.
Delelageret ligger i to store lagerheiser, her er det delelagersjef Mika Åman som viser frem nyinvesteringen.

Det er investert i et automatlager fra Kardex som har 168 hyller i 2 heiser - totalt lagerhylle-areal er over 1200 m²! Før innflytting ble hver artikkel målt opp og plassert for maksimal plassutnyttelse.

Bygget har det mest moderne varme- og ventilasjonsanlegg, med luft til vann varmepumpe på taket og gulvvarme. Verkstedløpene er utstyrt med tårn som leverer 11 kvaliteter olje, diesel og spylervæske.

Innenfor hovedinngangen møtes kundene av en disk med to kundemottakere og en fra delesiden. I tillegg finnes det en egen krok der sjåfører som venter på kjøretøyet kan slappe av, og det finnes også dusjmuligheter.

Flere nye Volmax-anlegg

Volmax er en del av det nystartede morselskapet Cognia som har datterselskapet Cognia Eiendom som har investert i nyanlegget.

Tidligere i år åpnet Volmax nytt anlegg inntil E6 utenfor Hamar og allerede på nyåret åpner man nytt anlegg i Kongsberg. I tillegg investeres det i et nytt anlegg i Porsgrunn som skal åpne om ett års tid.

Powered by Labrador CMS