DET ANALOGE ER BORTE: Det er heldigital visning som gjelder for den synlige informasjonsflyten i Scania-førerhuset.

Nytt Scania-dashbord

Førerdisplayet foran føreren blir heldigitalt, og senterinformasjonsdisplayet blir større.

Publisert Sist oppdatert

Scania lanserer et nytt digitalt instrumentpanel, Smart Dash, som skal skape «bedre, smartere og tryggere kjøreopplevelser for alle typer sjåfører». 

– I tillegg til en fantastisk oversikt og nesten uendelige muligheter til å individualisere sjåførmiljøet, er Smart Dash også en åpner for økt digitalisering og kommunikasjon i og fra lastebilen, sier Stefan Dorski, Senior Vice president og Head of Scania Trucks. 

– Bilene våre kan nå integreres tett med alt fra flåtestyringssystemer til selve trafikkmiljøet og ulike skybaserte tjenester for økt sikkerhet, tilgjengelighet og produktivitet.

En Smart Dash-cockpit inkluderer alltid to skjermer: Førerdisplayet foran føreren og senterinformasjonsdisplayet (en berøringsskjerm som kan velges i to størrelser, 10'1 eller 12'9 tommer). Føreren kan kontrollere innstillingene via berøringsskjermen, via fysiske knapper eller med talestyring.

NYTT: De to skjermene fra en annen vinkel. Skjermer blir stadig mer dominerende i dagens biler. Samtidig forsikrer Scania at de legger opp til at sjåføren skal ha øynene på veien.

Skal ikke ta fokus fra veien

Scania har valgt en balansert blanding av de forskjellige typene kontroller. Alt for å unngå den mulige feilen at vitale funksjoner er skjult ett eller to nivåer ned i en meny.

– Funksjonene som brukes mest, skal selvfølgelig være lett tilgjengelige, sier Eduardo Landeo, produktsjef hos Scania Trucks. 

– Det handler om å tilby sjåførene best mulige forhold og opplevelser ved å sikre at ny teknologi støtter dem i stedet for å irritere dem ved å skape mental overbelastning. Eller til og med, i verste fall, skaper situasjoner der oppmerksomheten trekkes fra veien og området rundt lastebilen for å kunne fikse noe så enkelt som å justere temperaturen i førerhuset.

Sikkerhet

Alle kjøretøyene i Scanias nyeste lastebilgenerasjon har en rekke sikkerhetsfunksjoner som standard når de selges i de europeiske markedene. 

Andre funksjoner er valgfrie og tilbyr funksjoner utover det ulike juridiske krav fastsetter som et minimum. Et eksempel er AEB VRU (Advanced Emergency Braking Vulnerable Road Users): I stedet for bare å advare sjåføren om at det for eksempel er en ubeskyttet fotgjenger foran lastebilen, bremser kjøretøyet automatisk om nødvendig.

– Med denne introduksjonen åpner vi opp et digitalt og tilkoblet miljø som både sjåfører, flåteoperatører og flåteeiere drar nytte av, sier Eduardo Landeo. 

DET GAMLE: Til sammenligning, ser dagens dashbord slik ut. Det ble introdusert i 2016.

– Smarte og sikre lastebiler gir økt produktivitet, færre hendelser og tryggere sjåfører. Sjåførene vil oppdage at arbeidsplassen virkelig støtter dem i jobben ved å tilby alt fra informasjon om selve kjøretøyet og potensielle risikoer til generell støtte og podcaster.

Oppkoblet

Kundenes forventninger til oppkoblede kjøretøy og aktive sikkerhetsfunksjoner øker stadig. Scania Smart Dash skal møte denne trenden, med online oppdateringer mulighet for kommunikasjon via 5G. 

– Det spiller ingen rolle hvor erfaren og forsiktig man er som yrkessjåfør, gitt hvor mye tid man bruker på veien. Det vil alltid komme en dag i hver sjåførs liv når han eller hun er evig takknemlig for advarselen fra et sikkerhetssystem, sier Landeo.

Powered by Labrador CMS