3.GENERASJON: Knut Olsby kjører ikke så mye bil selv lenger, men hopper inn bak rattet når behovet melder seg. Bedriften hans har blant annet kjørt for potetgullprodusenten Kims sammenhengende siden 1975.

Samme kunde i 46 år

TOTEN: Knut Olsbys firma har kjørt for samme kunde siden 1975. Han er tredje generasjons lastebileier på Østre Toten.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

Det var bestefaren Arne Sundbakken som startet med transport på 30-tallet. Men det var ikke lastebiler det startet med. Arne Sundbakken drev de første årene med båttransport på Mjøsa. I 1937 kjøpte han den aller første lastebilen.

Etter hvert kom også svigersønnen Kjell Olsby med i driften, og han overtok rundt 1975. En av de første kundene han fikk på egne vegne var potetgullprodusenten Kims. Der kjørte de både poteter inn, ferdigvarer ut til kundene og drev med interntransport. Nøkkelen for et så langt samarbeid er ifølge Knut Olsby hardt arbeid og god service til kundene.

Vokste og falt

- Vi vokste gradvis og hadde 8-9 biler på slutten av 90-tallet. Så ble hele distribusjonsflyten i matvareindustrien endret ved at X Works ble innført, sier Knut Olsby. Det gjorde at plutselig var det kundene selv som ble ansvarlige for å hente varene sine ute hos produsentene.

UENIGE: Knut Olsby (t.v) og Erik Hagen er gode kollegaer. Men hva som er den beste lastebilen blir de ikke enige om med det første.

- Vi prøvde litt forskjellige grep, men vi hadde nærmest mistet all den kjøringen vi hadde hatt. Det vi satt igjen med var kanskje nok til å dekke opp tre biler, sier Knut Olsby. Dermed var en nedskalering av driften eneste alternativ.

Mye jordbruk

Med beliggenhet og base på Skreia på Toten holder Knut Olsby til midt et svært frodig landbruksdistrikt. Østre Toten kommune er Norges største jordbrukskommune på friland. Derfor har mat alltid vært en av de viktigste bærebjelkene for Olsby.

- Det var far som begynte å kjøre grønnsaker. Etter hvert fikk han avtale med Toten løkpakkeri. Den gangen var det dusinvis av små gårder hvor vi var og hentet inn løk, sier Knut Olsby.

Det var ikke noen som sloss for å overta den kjøringen. Grunnen var rett og slett at det var så mange dårlige veier at mange kvidde seg for å kjøre på de selv sommertid.

- Vi har kjørt mye løk på dårlig vei for å si det sånn, sier Knut Olsby og gliser. Det har også gått med en del kjetting som er spunnet i filler for å komme seg frem.

Lokal opprinnelse

Fortsatt har mesteparten av pallene med mat som kommer inn på planet på bilene til K. Olsby Transport en lokal opprinnelse og tilhørighet.

Etter knekken på slutten av 90-tallet har butikken tatt seg gradvis oppover igjen. Og de siste par-tre årene har det vært en skikkelig oppdragsboom. Nå har de 11 vogntog og er 13 ansatte.

De senere årene har de også begynt med containerkjøring. En del av containerkjøringen er også for Kims som blant annet importerer peanøtter.

Lenger kjøring

Når du kjører mye mat rett fra produsentene blir det store sesongvariasjoner. Når både poteter, gulrot og løk skal opp av bakken nesten samtidig går det døgnet rundt. Selv om Knut Olsby stort sett er kontorist i det daglige blir både han og medkontorist Erik Hagen å finne bak rattet i de periodene av året.

NORD: K. Oslby Transport har nå også to faste ruter til Nord-Norge for TSL Logistikk.

- Vi har en kjempegjeng med sjåfører hos oss. Alle passer på og hjelper hverandre i hverdagen, og det er knapt noen som har vært syke på flere år, sier Knut Olsby. Selv har han også vært opptatt av å kjøre en åpen stil hvor alle ser og vet det meste som foregår internt i firmaet. Men høstferie er det ingen som har.

Mange av de ansatte er unge gutter, og mange av de var lystne på litt lenger kjøring enn hva Knut Olsby liker best selv. Men derfor takket de ja da de ble forespurt om å kjøre fast for TSL Logistikk til Nord-Norge. Det gir en variasjon i hverdagen for de som ønsker det.

Nye hengere

I hver sin ende av de to brakkene som er kontoret til K. Olsby Transport er det sterke meninger om hva som faktisk er den beste lastebilen. Innerst sitter Knut, og for han er det Volvo som gjelder. Ute ved døra sitter Erik Hagen og han er like bestemt i forhold til Scania. Men de møtes på halvveien og kan leve godt sammen. Så lenge bilene er svenske.

NY: Denne thermotralla fra Chereau er første ny henger på lenge hos K. Olsby Transport.

Bilparken til K. Olsby Transport har alltid vært ny. Bilene blir byttet før de både blir for gamle og har gått for langt. Hengerne har de brukt lenger, og de har også kjøpt en del brukte hengere i årenes løp.

Nå i høst fikk de sin første nye semi på mange år. Hengeren er en Chereau med to temperatursoner levert av Trailerpartner. I tillegg har de en annen semi som i tillegg skal utstyres med bakløfter i bestilling fra samme sted.

Gjør mye selv

INTERNT: På sitt eget verksted har K. Olsby Transport full kontroll på alt av dekk til hele bilparken.

Kostandene med å drive en transportbedrift har blitt formidabelt endret i løpet av de siste årene. Særlig har utgiftene til drivstoff skutt i været.

- Jeg er opptatt av å ha biler og utstyr som ser bra ut og er attraktivt for de som kjører. Samtidig kan vi ikke koste på bilene for mye heller, sier Knut Olsby.

På verkstedet ovenfor Skreia gjør de en god del særlig på hengere selv, men også enklere ting på bilene gjøres på eget verksted. Blant annet har de kontroll på alt av dekk i eget hus.

Powered by Labrador CMS