FØRSTE: Den første eEconic som rullet av samlebåndet ved fabrikken i Wörth ble tatt imot av Dr. Ralf Forcher (t.v.), sjef for Mercedes-Benz Special Trucks og Dr. Andreas Bachhofer, produksjonssjef og fabrikksjef ved Wörth fabrikken.
FØRSTE: Den første eEconic som rullet av samlebåndet ved fabrikken i Wörth ble tatt imot av Dr. Ralf Forcher (t.v.), sjef for Mercedes-Benz Special Trucks og Dr. Andreas Bachhofer, produksjonssjef og fabrikksjef ved Wörth fabrikken.

Starter serieproduksjonen

DEN ANDRE: Med oppstart av eEconic serieproduksjonen blir dette den andre elektriske Mercedes-Benz lastebilen og den første fra Spesial-lastebil avdelingen som serieproduseres.

Publisert Sist oppdatert
BATTERIPAKKER: Selv med elektriske drivlinjer blir det mange komponenter som må på plass i en moderne lastebil.
BATTERIPAKKER: Selv med elektriske drivlinjer blir det mange komponenter som må på plass i en moderne lastebil.

eEconic er basert på den samme elektriske infrastrukturen som vi også finner i eActros. eEconic er utviklet i samarbeid med kunder og har gjennomgått praktiske tester ute hos kunder før den nå settes i produksjon.

Fra skisse til den ferdige lastebilen, fra prototype til produksjonsbil - nå er tiden inne: eEconic er den første elektrisk drevne og serie- produserte Mercedes-Benz Spesiallastebil. Kommunikasjonen med våre kunder viser at byer og kommuner ønsker CO2-nøytrale kjøretøy. Spesielt i store byer er det behov for stillegående, ren og sikker logistikk og avfalls avhendingsløsninger. Og vi tilbyr akkurat den riktige lastebilen for dette, sier Dr. Ralf Forcher, leder for Mercedes-Benz Special Trucks.

Produksjonen

Den elektriske versjonen av Econic vil bli produsert ved det samme samlebåndet som versjonene med forbrenningsmotor. Etter at hovedkomponentene i bilen er montert vil elektrifiseringen fortsette i Future Truck Center hvor den i likhet med Actros blir utstyrt med de elektriske drivlinjekomponentene, batteripakkene og lader.

ELEKTRISK AKSEL: I likhet med eActros har eEconic en elektrisk aksel med to e-motorer og en to girs girkasse.
ELEKTRISK AKSEL: I likhet med eActros har eEconic en elektrisk aksel med to e-motorer og en to girs girkasse.

Hittil har 2700 ansatte ved fabrikken i Wörth gjennomgått opplæringen som er nødvendig for å håndtere høyspenningskomponentene i de elektriske lastebilene.

Bygd for bykjøring

Alle nøkkelkomponentene i eEconic er identiske med de vi finner i eActros. Som søppelbil er eEconic designet for å kunne tilfredsstille de aller fleste ruter som opereres av ett enkelt skift per dag, uten å måtte lade. Den elektriske drivlinjen har gjort det mulig med ett helt flatt gulv, noe som gjør det enkelt å bevege seg inne i førerhytten for eksempelvis å gå ut av bilen på passasjersiden.

En stor forskjell fra Econic med forbrenningsmotor er den digitale førerhytten . Frontruten har et spesielt termisk lag som forhindrer førerhytten i å bli oppvarmet av solen og som sammen med varmetråder sørger for best mulig arbeidsforhold uavhengig av værforhold.

Som kjent satser Daimler og Mercedes mye på sikkerhet og eEconic er derfor utstyrt med Sideguard assist S1R og femte generasjon aktiv bremseassistent med nødbrems assistent.

Powered by Labrador CMS