Av lastebilene som konkurrerte i årets Dakar Rally, var løpets topp ti lastebiler utstyrt med Allison Transmissions' helautomatiske girkasser.

Topp-10-lastebilene i Dakar Rally 2023 har en fellesnevner

En nevner som er viktig hvis man skal komme seg fremover.

Publisert Sist oppdatert

Det var Team de Rooys lastebiler som til slutt gikk seirende ut av det krevende ørkenrallyet Dakar Rally 2023. Ved nærmere ettersyn viste resultatlisten også en seier for Allison, da alle lastebilene i rallyets topp ti var utstyrt med deres helautomatiske girkasser.

Det 45. løpet av verdens tøffeste motorsportkonkurranse inneholdt daglige ekstreme temperaturer og terreng. Rallyet begynte 31. desember på bredden av Rødehavet, krysset Saudi-Arabia og endte til slutt på sanden i Persiabukta i Dammam 15. januar – en distanse på over 8500 kilometer.

- Målet vårt var å vinne årets Dakar og vi lyktes. Superbra utført av Janus, Marcel og Darek som vant rallyet, samt av Martin van den Brink og sønnen Mitchel som gjorde en fantastisk jobb og kom på tredje og fjerde plass, sier Gerard De Rooy, lagkaptein og eier av Team De Rooy.

- Dette Dakar-rallyet var et av de tøffeste jeg kan huske med mange overraskelser.

- Det mest krevende rallyet viser Allisons evne

Topplastebilenes girkasser fra Allison Automatics, var stort sett av typen Allison 4000 Series. 4000-serien er designet for mellomstore og tunge nyttekjøretøyer og brukes over hele verden til tunge konstruksjons-, søppel-, brann- og redningsbiler, samt forsvarsbiler.

I år var Team De Rooy som vant Dakar Rally 2023 i lastebilklassen.

- Allison er stolte av å levere Dakar-konkurrentene robuste helautomatiske girkasser som har overlegen pålitelighet, manøvrerbarhet, akselerasjon og bransjeledende ytelse, sier en stolt Sjoerd Vos, marketingdirektør for Europa, Midtøsten og Afrika hos Allison Transmission.

- Det finnes ingen motorsportrally som er mer krevende enn Dakar, og Allisons automatgir har nok en gang demonstrert sin evne til å prestere i en rekke krevende forhold, inkludert bratte bakker, sanddyner og mykt underlag.

Gode funksjoner som hjelper sjåføren

Allison helautomatiske girkasser har flere funksjoner som gjør dem til en god drivløsning for å møte de helt spesielle kravene ved motorsportkonkurranser. Selskapets patenterte momentomformer øker jevnt motorens dreiemoment og leverer mer kraft til hjulene for raskere akselerasjon og bedre styring, spesielt i sandete og gjørmete terreng.

I tillegg eliminerer Allisons Continuous Power Technology strømbruddene som oppstår ved giring med manuell eller automatisert manuell girkasse (AMT).

Girkassene girer automatisk til rett tid, tar hensyn til nyttelast, overflategrep og gradient, noe som muliggjør jevne skift med full kraft.

Allisons innebygde retardere gir sjåførene ekstra fordeler som å hjelpe kjøretøyet bremse ned med mindre slitasje på bremsesystemet. Det reduserer også varmeoppbygging i hjul og dekk, noe som er viktig under Dakar når kjøretøy kjører på dyp sand og i høye temperaturer. Dette er med på å forlenge levetiden til dekkene, noe som reduserer tidkrevende vedlikehold under rallyet.

Powered by Labrador CMS