LANSERT: Tredje generasjon Lidar er lansert, men produksjonsstart er ikke før I 2024.
LANSERT: Tredje generasjon Lidar er lansert, men produksjonsstart er ikke før I 2024.

Valeo lanserte tredje generasjon Lidar-teknologi

Tredje generasjon Lidar vil øke trafikksikkerheten.

Publisert

Dette opplyser Valeo som står bak lanseringen, på en pressekonferanse i slutten av november.

Valeo er en global leder innen kjøreassistansesystemer (ADAS), og har altså utviklet sin tredje generasjons skanning Lidar som vil være tilgjengelig for markedet i 2024.

Den nye teknologien vil gi betydelig forbedret ytelse, gjøre autonom mobilitet til virkelighet, og nye nivåer av trafikksikkerhet.

Redde liv

- Hovedmålet vårt er å redde flere liv på veiene. Valeos tredje generasjon Lidar er et stort teknologisk fremskritt for autonome kjøretøy. Vi er stolte av å være den første leverandøren på markedet som produserer en Lidar-skanner av denne kvaliteten, sier Geoffrey Bouquot, Valeos senior visepresident, FoU og strategi.

Valeos tredje generasjon Lidar forsterker ytelsen betydelig når det kommer til rekkevidde, oppløsning og bildefrekvens. Den rekonstruerer et 3D-sanntidsbilde av kjøretøyets omgivelser med en hastighet på 4,5 millioner piksler og 25 bilder per sekund. Sammenlignet med forrige generasjon har oppløsningen økt med 12 ganger, området 3 ganger og visningsvinkelen 2,5 ganger.

Oppdager mer

Lidar kan se ting som mennesker, kameraer og radarer ikke kan se. Dette betyr at kjøring kan delegeres til kjøretøyet i mange situasjoner (nivå 2 automatisering og over), inkludert på motorveien med hastigheter på opptil 130 km/t. Selv i slike situasjoner kan et kjøretøy utstyrt med tredje generasjons skanning Lidar styre selv i nødsituasjoner helt automatisk.

Lidar skanning oppdager, gjenkjenner og klassifiserer alle objekter rundt bilen. Hvis objektene beveger seg, måler den hastigheten og retningen. Skanningen tilpasser seg alle lysforhold, enten det er blendende lyst eller bekmørkt. Den måler til og med tettheten av regndråper for å beregne riktig bremseavstand.

Den sporer i tillegg kjøretøy i nærheten, selv når de ikke lenger er i førerens synslinje, og bruker algoritmer for å forutse sine baner og utløse de nødvendige sikkerhetsmanøvrene.

Skanningen beskytter folk både inne i og utenfor bilen som fotgjengere, syklister og andre trafikanter. Utover kjøretøyet den utstyres i, vil Lidar kunne varsle andre kjøretøy via Cloud.

Slik fungerer det

Valeo designer og produserer hele systemet, inkludert maskinvare, programvare og tilhørende kunstig intelligens, selve «hjernen» som kombinerer innsamlede data og gjør det mulig for kjøretøyet å umiddelbart ta den riktige avgjørelsen. Den adaptive teknologien tilpasser seg automatisk miljøet og forbedrer ytelsen over tid gjennom regelmessige oppdateringer.

Valeos Lidars produseres i Tyskland ved Valeos Wemding-anlegg i Bayern, hvor komponenter blir montert med mikroskopisk presisjonsnivå. Anleggets produksjonslinjer bygger på toppmoderne ekspertise innen optikk, mekanikk og fotonikk (grenen av fysikk som fokuserer på utslipp og påvisning av lyspartikler, eller fotoner). Nesten 300 personer hos Valeo er dedikert utelukkende til dette, og over 500 patenter er allerede innlevert.

Valeo var den første, og til dags dato det eneste selskapet som produserer Lidar skanning i industriell skala. Det er allerede produsert over 150 000 enheter, og 99% av biler over hele verden som er utstyrt med en Lidar skanner er utstyrt med en Valeo skanning Lidar.

Opptil 30% av premium nye kjøretøy er satt til å nå nivå 3 automatisering innen 2030, og for å gjøre det må være utstyrt med Lidar-teknologi. Biler, autonome skyttelbusser, robotaxier, leveringsdroider, autonome lastebiler eller landbruks-, gruve- og infrastruktursektorene må da være utstyrt med en eller flere Lidars. Lidar-markedet forventes å representere mer enn 50 milliarder dollar innen 2030.

Valeos nye tredje generasjon Lidar vil være en viktig bidragsyter til denne endringen i skala.

Powered by Labrador CMS