Varebil med 2000 hk gjør 0-100 på under 2 sek

Denne SuperVan-varebilen har evolusjonen vrid og vrengt på.

Publisert Sist oppdatert

Bilen startet som en elektrisk Ford Transit Custom (en bil som ennå ikke er i salg) og har endt opp som en superbil med ekstreme egenskaper. Bilen har et 50 kWt batteri som vi gjetter ikke holder til mange kilometer med full gass. Ladetiden er oppgitt til 45 minutter, så her kan man rekke mange runder på racerbanen i løpet av en dag. Topphastigheten er på hele 320 km/t.

Full SYNC

Bilen er utstyrt med Fords SYNC-system, men der en vanlig varebil kan styre infotainment systemet, lading og telefon, for å nevne noe, er funksjonaliteten i SuperVanen også oppgradert med helt nye funksjoner. Blant annet kan døren til varerommet åpnes fra skjermen. Mer interessant er det kanskje hvilke kjøremodus føreren kan velge fra skjermen:

  • Vei, for sjeldne tilfeller av normal kjøring.
  • Bane for den optimale balansen mellom hastighet og svingegenskaper under kjøring med slicks-dekk.
  • Drag for maksimum akselerasjon på en dragracingbane med dragracing-slicks på bilen.
  • Drift for drifting, demonstrasjonskjøring og kjøring på snø
  • Rally for optimale egenskaper på asfalt og grusveier med spesial rally dekk.

Videre er bilen utstyrt med en elektronikkpakke som inneholder traksjon-kontroll, start-kontroll, pit-lane hastighetsbegrenser og tretrinns regenererings-brems for energiregenerering. I lave hastigheter, vil ECO-modusen kutte driften på bakakselen og øke til maksimal regenerering.

Og dersom motorkraften ikke skulle holde til en rask forbikjøring, kan føreren ved hjelp av en E-Boost-knapp øke motorkraften og momentet.

Telematikk

I likhet med andre racerbiler, er det behov for å hente ut data for å optimalisere og kontrollere bilens egenskaper. Dette skjer gjennom Ford Pro E-Telematics og Ford Pass Pro. Her kan Pitlane-personellet sjekke hastighet, rundetider, og overvåke bilens ulike systemer.

Første SuperVan fra Ford, en MK1, ble bygget i 1971.
Første SuperVan fra Ford, en MK1, ble bygget i 1971.

Dette er Fords fjerde SuperVan, den første ble bygget i 1971, med en midtmontert motor fra en Le Mans Ford GT40 som ble montert i en Transit MK1.

Det neste SuperVan prosjektet bygget på en Transit MK2 ble tatt enda lengre. Her ble karosseriet erstattet av et glassfiber karosseri som ble plassert over en rørramme bil med en 590 hk Ford Cossworth V8 fra Fords C100 racerbil.

SuperVan nummer tre ble bygget på en Transit MK3 «lookalike» og fikk en 650 hk Cosworth-motor fra Fords F1-æra.

Powered by Labrador CMS