Volvos el-lastebiler får bedre akserasjon på glatt føre

Volvo Trucks lanserer en ny, patentert sikkerhetsfunksjon for elektriske lastebiler – Active Grip Control. Den nye teknologien gir bedre stabilitet, akselerasjon og bremsing på glatte underlag.

Publisert

Rask respons fra de elektriske motorene, gjør at kraft mellom hjul og vei kan justeres umiddelbart for å unngå hjulspinn.

Funksjonen gir bedre akselerasjon på glatte underlag. Tester som er gjort med Volvo FH Electric og lastet tilhenger på en overflate med lav friksjon viste 45 % forbedring ved full akselerasjon.

- Forbedringen når man kjører opp en glatt grusvei er virkelig imponerende. Jeg tror dette vil øke produktiviteten, ikke minst for våre anleggskunder, sier Anne Wrige Berling, direktør for Trafikk og Produktsikkerhet i Volvo Trucks.

Hvis lastebilen begynner å skli vil en rekke sensorer gi informasjon til kjøretøyets kontrollsystemer for å kunne reagere på veiforholdene. Kjøretøyets motorer benyttes sammen med andre komponenter for å hjelpe sjåføren å holde seg på veien.

Den nye funksjonen er også designet for å redusere risikoen for saksing og overstyring når man kjører uten last.

- Med Active Grip Control gir vi våre sjåfører enda bedre forutsetninger til å forsere vanskelige veier og terreng, selv under de mest utfordrende forholdene. Dette er en unik funksjon som Volvo Group har patent på, forklarer Anne Wrige Berling.

Man kan også se forbedringer når man bremser, siden funksjonen kan brukes til å styre den regenerative bremsingen uten å benytte ABS. Dette øker effektiviteten, siden man bruker mer tid i regenerering, samtidig som bremseopplevelsen blir mer sømløs.

Active Grip Control-funksjonen blir tilgjengelig på de tunge Volvo FH, Volvo FM og Volvo FMX elektriske lastebilene som brukes i regional transport og anleggsvirksomhet.

En versjon av funksjonen blir også gjort tilgjengelig for lastebiler med drivlinjer basert på diesel eller biogass.

Powered by Labrador CMS