Her, på riksvei 13 mellom Kinsarvik og Kyrkjenes, får veien på det meste dobbelt så stor kjørebredde som i dag. Fra høyre: Byggeleder Ketil Bere og prosjektleder Terje Dagestad i Statens vegvesen.

14 entreprenører ville ha veikontrakt

Det billigste tilbudet, som fikk kontrakten, var på under halvparten av prisen på det dyreste entreprenørtilbudet.

Publisert Sist oppdatert

Nå blir det 7,5 meter veibredde og gul midtstripe på hele strekningen av riksvei 13 mellom Kinsarvik og Kyrkjenes. På det smaleste er veien i dag fire meter.

Strekningen på 2,1 kilometer er ofte en flaskehals, spesielt om sommeren når mange turister reiser gjennom Hardanger.

- Vi er i gang med å hogge tømmer for å forbedre sikten, og skal ta breddeutvidelse på begge sider av eksisterende kjørebane. Mot skogen består dette i å sprenge vekk berg, fylle ut og lage nye grøfter. Det er mot Hardangerfjorden den største breddeutvidelsen skjer. Her blir det også utfylling, og enkelte steder så mye som en hel kjørebredde ekstra, sier prosjektleder Terje Dagestad i Statens vegvesen.

Mange ville ha jobben

Her, på riksvei 13 mellom Kinsarvik og Kyrkjenes, får veien på det meste dobbelt så stor kjørebredde som i dag.

Det var sterk konkurranse om å bli entreprenør for dette veiprosjektet.

Hele 14 bedrifter ønsket oppdraget:

  • Brødrene Flatebø AS fra Etne, 43.818.441 kroner.
  • Landmark Maskin AS fra Bømlo, 47.869.188 kroner.
  • Mesta AS, 48.721.884,07 kroner.
  • Flage Maskin AS fra Voss, 48.999.979,40 kroner.
  • Augestad Maskin AS fra Vik i Sogn, 54.089.636,72 kroner.
  • GBS Entreprenør fra Øystese, 54.664.228,94 kroner.
  • Rune Holt AS fra Bagn, 54.814.826 kroner
  • Vassbakk & Stol AS fra Karmøy, 56.496.085,59 kroner.
  • Morgedal Entreprenør AS fra Kviteseid, 59.837.709 kroner.
  • Aurstad Tunnel AS fra Hovdebygda, 59.936.603 kroner.
  • Hæhre Entreprenør AS, 62.463.229,60 kroner.
  • Hirth Himle Entreprenør fra Voss, 68.295.715 kroner.
  • Hylland AS fra Godvik i Bergen, 68.164.867 kroner.
  • JR Anlegg AS fra Oslo, 94.401.583,17 kroner.

Da karensperioden var over, var det klart at Brødrene Flatebø fikk oppdraget.

Planlagt sluttid for jobben, er mai 2024.

To år med arbeid

- Vi er glade for å sette i gang et permanent utbedringsarbeid. Det kan bli noe venting for trafikantene medan arbeidet pågår, men det er viktig å minne om at vi gjør dette nettopp for dem, for å kunne ivareta trafikksikkerheten og fremkommeligheten også i fremtiden, sier byggeleder Ketil Bere.

Trafikkavviklingen i anleggsperioden skjer ved hjelp av trafikkdirigenter og lysregulering, og trafikantene må regne med inntil 15 minutter venting.

I tillegg til prosjektet mellom Kyrkjenes og Kinsarvik, vil Statens vegvesen også gjøre punktvise breddeutvidelser nordover på riksvei 13 mellom Kyrkjenes og Hardangerbrua.

Powered by Labrador CMS