Boreapplikasjonen Sandvik DQ440ZR (40 tonn) med NRR-systemet er montert på en Hitachi ZX350LC-5B

Ny boremetode - slipper bur

LARVIK (AT.no): Ikke rundt og rundt, men frem og tilbake. Det er essensen i Sandviks nye boremetode NRR (Non Rotating Rods). Lundhs AS i Larvik er først i verden med det «ikke roterende» boresystemet som ikke «krever» sikkerhetsbur rundt borestrengen.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

Med NRR-metoden fyker boret 360 grader rundt, stopper og fyker 360 grader tilbake. Altså frem og tilbake i ett sett. NRR-testingen viser også mindre varmgang og lengre varighet på borstålet.

Det er utviklingsavdelingen i Sandvik Mining and Rock Technology i Finland som har utviklet NRR-metoden som kan benyttes ved helstangboring.

Lundhs har testet metoden på Sandviks boreapplikasjon DQ440ZR (se faktaramme) som Lundhs benytter til boring/splitting av de store steinblokkene.

Et års testing

DQ440ZR-applikasjonen Lundhs har testet ble levert i februar 2016. Sikkerhetsburet rundt de fire borestrengene var på plass da boreapplikasjonen ble kjøpt. Men dette ble fjernet da teknikere fra Sandvik i Finland ettermonterte det nye styresystemet NRR.

Nå har «riggen» gått ca. 1000 timer med den nye boremetoden.

Sandvik DQ440ZR

  • Vekt: 4,5 tonn
  • Bredde: Ramme på 4,6 m
  • Høyde: 3 m
  • Boremaskin: 4 x HEX 1 topphammere
  • Mater: 4 x CF100x24
  • Hulldimensjon: Opptil 24 mm
  • Hulldybde: 4,2 m
  • Styring: Fjern-/radiostyring
  • Bæremaskin: 30-40 tonns beltegravere

- Vi var innforstått med at vi påtok oss en risk ved å være først til å teste ut den nye NRR-metoden på boreapplikasjonen vi har kjøpt. Men det nye styresystemet har fungert bra, og fungerer like godt som tradisjonell boring. Borstålet borer seg ikke fast når det kommer mellom stein, borsynken er omtrent den samme, og borstålet kjennes kaldere, altså redusert varmgang. Ved at boret flyr frem og tilbake ser vi at krona slipes jevnere på kantene. Vi kjører borstålet lenger før vi må «kvesse» det, og vi kjører med samme hastighet som på de andre boreapplikasjonene uten dette systemet. Operatøren opplever også at NRR- metoden gir mindre vibrasjoner. Vi har ikke kunnet påvise økt slitasje på borhammerne med den nye metoden. Og - vi trenger ikke sikkerhetsburet som er plasskrevende og gir operatøren begrenset arbeidsplass når han skal bore opptil tusen boremeter på en begrenset flate, sier Richard Blomquist, maskinansvarlig i Lundhs AS.

Arve Vestrum har kjørt NNR-riggen siden den var ny, og han er fornøyd.

- Dette systemet funger meget bra, sier Vestrum og skifter en av borestrengene.

Fire nye 24 mm hull med dybde opptil 2,7 m skal bores med 11 cm mellomrom i den store steinblokka «Lundhs Blue» som er ettertraktet over store deler av verden

Tett til brystet

Bæremaskinen for NNR-applikasjonen er en Hitachi ZX350LC-5B gravemaskin. 40-tonnerens motor er på 286 hk, og hydraulikksystemet leverer 716 l/min (tre pumper).

Og det kreves rikelig med hydraulikkapasitet til drift av fire borhammere, kompressor og støvsuger. Hydraulikken har også en «hovedrolle» i NRR-metoden. Det er reversering av hydraulikken som gjør at boret kan fyke frem og tilbake. Ellers holder Sandvik kortene tett til brystet når det gjelder detaljene i det nye NRR-styresystemet.

15 boreapplikasjoner

Lundhs AS med 140 ansatte er den største produsenten av larvikitt i bruddene i Tveidalen (Larvik). Firmaet som i år skal produsere ca. 46.000 m3, eksporterer de vakre steinsortene (leveres i blokker opptil 26 tonn) til blant annet Italia, Kina, India og Frankrike.

Lundhs har 15 Sandvik DQ440ZR boreapplikasjoner som er montert på like mange gravemaskiner i 30-40 tonnsklassen, alle maskinene med delt bom (Hitachi, Komatsu, Volvo).

Sandvik Norge innvolvert

Sandvik Norge AS har selvsagt vært sterkt involvert i utprøvingen av NRR-systemet hos Lundhs AS. Og salgssjef (overjordsrigger) Svein Ove Espeland i Sandvik Norge AS, er også godt fornøyd med NRR-testingen.

- Operatøren slipper å ha sikkerhetsburet rundt maskinen, det må jo være en stor gevinst, sier Espeland.

Powered by Labrador CMS