![Posten Norge skaper monopol på logistikkmarkedet, hevder konkurrentene Schenker og Postnord.](https://image.at.no/373684.webp?imageId=373684&width=960&height=540&format=jpg)
Transportgiganter angriper Posten
Postnord og DB Schenker beskylder Posten/Bring for å bruke statstøtte-penger til å skaffe seg monopol på transporttjenester.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
Posten avviser kategorisk anklagene.
- Dette har vi hørt før, sier Elisabeth Gjølme, konserndirektør for kommunikasjon i Posten Norge.
For et par måneder siden fikk samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen en rekke anklager mot Posten Norge på sitt bord.
Schenker og Postnord
Bak anklagene står DB Schenker og Postnord som har bedt om et møte.
Flere store transportselskaper har lenge vært kritisk til utviklingen i Posten, og spesielt konsernets kommersielle selskap Bring.
Ifølge selskapene stuper lønnsomheten i bransjen og at utviklingen til et statsmonopol på logistikk gjennom Posten Norge hindrer sunn konkurranse.
Posten bruker statsstøtte-penger til å kjøpe opp konkurrerende transportselskaper og legge dem inn under sin kommersielle tjeneste Bring. Statsstøtte brukes også til å bygge opp en rekke svære terminaler, som både håndterer brev og gods, samt infrastruktur, som konkurrenter i realiteten ikke får tilgang til.
Opptrer som monopolist
Posten Norge bygger terminaler landet over som er med på å skape monopol på logistikkmarkedet, hevder konkurrentene DB Schenker og Postnord.
Verken i Sverige eller Danmark mottar postselskapene statsstøtte tilsvarende det Posten Norge gjør.
Posten og DB Schenker har gjentatte ganger møttes i retten.
På ett tidspunkt krevde DB Schenker 460 millioner av Posten, i en konflikt som skulle komme til å vare i 3 år.
Kritikerne mener at staten gjennom Posten Norge bygger et statlig logistikkmonopol. De mener at godsvirksomheten må skilles ut fra Posten Norge i et eget selskap, for å sikre sunn konkurranse.
Markedsdirektør Ole A. Hagen i Postnord mener Posten-virksomheten er ødeleggende for markedet.
- Det nye er at konkurransen i logistikkmarkedet ødelegges når Posten entrer dette markedet, sier Hagen til Aftenposten og får støtte av bransjekollega Einar Spurkeland i DB Schenker.
Fra 1. januar 2017 legges Posten Norge under Næringsdepartementet.
Slår tilbake
Ifølge Elisabeth Gjølme, konserndirektør for kommunikasjon i Posten Norge, mottar ikke Posten statsstøtte:
- Vi får betalt for ulønnsomme samfunnspålagte posttjenester, sier hun.
Gjølme avviser også sammenblanding mellom post- og logistikkdelen.
- Norsk Kommunikasjonsmyndighet fører kontroll med Postens virksomhet og påser at det ikke skjer kryssubsidiering mellom post og logistikk. Jeg tror ingen andre aktører blir så nøye kontrollert og fulgt opp som Posten, sier hun til Aftenposten.
STILLING LEDIG:
-
Vi søker Driftsleder i til prosjekter i Buskerud, Vestfold og Telemark!
Driftsleder og søker nye utfordringer?
-
Isachsen Anlegg søker nå en dyktig Kontraktsingeniør til vårt team!
Er DU vår nye kontraktsingeniør?
-
Isachsen Anlegg AS søker innkjøper i prosjekt
Er du klar for nye utfordringer? Bli med oss på laget som Innkjøper i prosjekt!
-
Nasta søker verksmester
Vil du lede vårt verksted på Lillestrøm?
-
WIRTGEN NORWAY AS søker salgsansvarlig-Kleeman
Vil du ha en sentral rolle i Wirtgen Groups videre vekst og utvikling?
-
Norsecraft Tec AS søker faglært servicemekaniker
Er DU klar for nye utfordringer?
-
Isachsen Anlegg AS søker stiknings ingeniør
Vi ser etter deg som er klar for nye utfordringer på prosjekter innen vei, VA og infrastruktur!
-
Isachsen Anlegg AS søker prosjektleder
Har du erfaring med prosjektledelse fra anleggsprosjekter? Vi søker Prosjektledere i både Oslo og BVT!
-
Isachsen Anlegg AS søker anleggsleder avd. Oslo
Vil du være med å ha ansvaret for drift og produksjon på anleggsprosjekter innen vei, VA og infrastruktur på prosjekter i Oslo-området?
-
Isachsen Anlegg AS søker anleggsleder avd. BVT
Vil du være med å ha ansvaret for drift og produksjon på anleggsprosjekter innen vei, VA og infrastruktur i avdeling BVT?