
Lastebiler bør få egne «busstopp»
- I Oslo sentrum må man tilrettelegge lastebilstopp på samme måte som busstopp, mener ledelsen i Schenker AS.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
I et møte med byråd for miljø og samferdsel i Oslo, Lan Marie Berg, nylig understreket Kirsten Steenberg og Einar Spurkeland fra Schenker AS at varene må frem på en mer effektiv måte enn i dag.
Bylogistikk må bli en del av bymiljøavtalene på linje med kollektiv persontransport, mener Schenker. Bedre fremkommelighet for biler i samlasting av gods vil bety færre vare- og lastebiler i sentrum.
«Tiden er overmoden for å prioritere godstransport fremfor personbiltransport uavhengig av motortype på personbilene. En person med bil og matpakke tar like stor plass uansett motor.», står det i en pressemelding fra Schenker AS.
- Dette må vi gjøre noe med. Godsprioritering må bli en del av byenes transportpolitikk. Det betyr at man i Oslo sentrum må tilrettelegge lastebilstopp på samme måte som busstopp. Egne merkede lastestopp kan kombineres med soner der lastebiler kan stå fritt og levere varer inntil 30 minutter. Begge disse løsningene praktiseres i utlandet, sier Spurkeland.
Schenker ønsker følgende i Oslo:
«Færre laste- og varebiler i sentrum skal kunne gi mindre utslipp og en mer effektiv bylogistikk. Dette kan kombineres med utvidet tid for varelevering til butikker og kontorer. Tidligere levering i gågater vil gi mindre press på byarealene.»
STILLING LEDIG:
-
Teknisk spesialist
Volvo Maskin AS
-
Anleggsrørlegger Ny Lufthavn Bodø
Peab Anlegg
-
Grunnarbeidere
Hæhre Entreprenør AS
-
ADK Rørlegger
Hæhre Entreprenør AS
-
Anleggsleder/prosjektleder
Ottar Bergersen & Sønner AS
-
Selger: Ettermarked, Reservedeler og Utstyr.
Fredheim Maskin AS
-
Mekaniker Verksted & Reisende
Fredheim Maskin AS
-
Automasjonstekniker
Fredheim Maskin AS
-
Bulkoperatør
AUSTIN NORGE AS