Lindum AS og maskin- og innkjøpssjef Benn Solstad gikk for et nytt merke da de skulle kjøpe nye hjullastere. Selger Øystein Myrhaug hos Nasta er svært fornøyd med at valget ble Hitatchi.

Prøver nye hjullastere

DRAMMEN (AT.no): Lindum AS skal fra 1. april drifte ytterligere fem gjenvinningsstasjoner i Drammens-området. Til dem bestilte Lindum før jul nye Hitachi hjullastere.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

Lindum AS har til sammen 100 maskiner med smått og stort. Med anbudstilslaget på de fem nye gjenvinningsstasjonene krevde mer utstyr. Tidligere har de aldri hatt Hitachi.

- Vi har hatt store utgifter med de merkene vi har kjørt til nå. Vi ville derfor prøve noe nytt, sier Benn Solstad som er maskin- og innkjøpsansvarlig hos Lindum.

Etter å ha hatt Hitachi-maskinene på prøve over en lengre periode, var heller ikke brukerne i tvil. Hitachi hjullasterne gjorde jobben godt.

Totalt er det ni maskiner som det ble signert kontrakt på en av de siste dagene før jul. Handelen omfatter seks like Hitachi ZW 180-5 hjullastere, en ZW 310-5 hjullaster, en ZH 170 WT-5 hjulgraver med hevbart førerhus og en 30-tonns beltegraver.

Lindum AS:

  • Aksjeselskap eid 100% av Drammen kommune.
  • Omsatte i 2015 for nær 400 mill og har 145 ansatte.
  • Tre hovedvirksomheter:
  • Deponi og forurensede masser, biologisk behandling og miljø.
  • Drifter også mange gjenvinningsstasjoner.
  • Har de siste årene tatt i mot og behandlet mellom 1,2 og 1,4 mill. tonn avfall/forurensede masser.
  • Produserer også biogass – basert på matavfall og septikkslam.
  • Har totalt 100 maskiner i drift.

Allroundmaskiner

Fem av de nye ZW 180-5 hjullasterne, som veier ca. 18 tonn, skal brukes på hver sin av de nye gjenvinningsstasjonene Lindum overtar. Der vil de fungere som allround-maskiner for alle oppgaver inne på anleggene. Den største hjullasteren på 30 tonn, skal brukes i jordproduksjon på hovedanlegget utenfor Drammen.

Den kanskje mest spesielle maskinen blir likevel den nye hjulgraveren. Maskinen er en ZX-170 WT-5. Den skal brukes til å mate restavfall og trevirke i en stor kvern. Derfor ble den bestilt med hytteløft for å bedre førerens oversikt. Den ombyggingen gjøres av Nasta Spesialproduksjon i Larvik.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Fem stk. Hitachi ZW180-5 hjullastere er på vei til Lindum AS.

 

Viktig at den går

- For oss er det viktig å ha maskiner som går hele tiden. Det er det vi tjener penger på. Nasta gjorde en overbevisende jobb i salgsprosessen. Samtidig var det en svært ryddig salgsprosess, sier Benn Solstad.

Han roser også Nastas evne til å lytte og tilpasse seg Lindums behov. En av testsjåførene mente lasteaggregatet gikk for raskt ned. Det var en ny problemstilling både for Nasta og Hitachi. Likevel ble ønsket etterkommet med en spole som gjør hydraulikken mer følsom.

For Lindum var det også et poeng å slippe AdBlue på sine nye maskiner. Det er tegnet en 5-års service- og reparasjonsavtale på alle. Økonomisk forutsigbarhet sammen med driftssikkerhet er avgjørende.

Det er maskinselger Øystein Myrhaug som arbeidet frem avtalen på Nastas vegne. Prosessen begynte under Vei og Anlegg i mai og tok et godt halvår før signaturen kom. Han er også storfornøyd med avtalen.

Vikitg for Nasta

For Nasta er også kontrakten viktig. Konkurransen i hjullaster-markedet er knallhard, og Nasta har slitt med å få markedsandeler. – Derfor er vi svært glad for denne avtalen som gjør at vi kan få vist frem våre maskiner. Vi vil satse hardt på hjullastere i tiden som kommer, sier Jannike Vestrum Hansen som er markedsansvarlig i Nasta.

Lindum AS er en stor aktør innen deponering av farlige masser og avfall i Norge. Drammen kommune eier 100% av aksjeselskapet som driver en utelukkende kommersiell virksomhet. Deres anlegg strekker seg fra Trøndelag og sydover.

Konsernets visjon er ”Fremst innen nytenkende og verdiskapende avfallshåndtering – for miljøets skyld!” Dermed passer det godt å investere i siste generasjon maskiner med de laveste utslippene som finnes på markedet. Hjullasterne skal leveres mot slutten av mars.

Powered by Labrador CMS