Ole-Jonny Jorde startet Hallingdal Lastebilservice i 1988. Sønnen Kjetil (29) er så godt som oppvokst på verkstedgulvet med en skiftenøkkel i hånden.

Halling som hjelper de fleste

Ole-Jonny Jorde startet sitt eget verksted på Gol i 1988 og skrudde mest Volvo. I dag består Hallingdal lastebilservice av syv mann som skrur på det meste.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

Fra starten var Hallingdal Lastebilservice kontraktsverksted for Volvo. I 1991 kom forespørselen om de også ville bli kontraktsverksted for konkurrenten Scania.

I over 20 år har de to svenske merkene blitt reparert side om side på Gol. Fortsatt er Volvo’ene og Scania’ene i desidert flertall, men også de andre lastebilmerkene kommer regelmessig inn portene.

Ole-Jonny Jorde begynte som mekaniker hos Isberg i 1978. Den gangen var det Volvo F-88 som var det største og flotteste.

Dagens biler krever en annen kompetanse. Både for Volvo og Scania har de deres egne diagnoseverktøy. For de andre merkene bruker de universelle diagnoseverktøy. En ny versjon med flere muligheter er i bestilling.

Mer avanserte

Lastebilene blir stadig mer avanserte. De krever enda større fokus og bruk av dataverktøy. Uten PC’en blir mange ting vanskelig å få fikset.

Hallingdal Lastebilservice

  • Etablert i 1988.
  • Eies og startet av Ole-Jonny Jorde.
  • Kontraktsverksted for Volvo og Scania.
  • Syv ansatte – omsetter for 18 millioner kr.
  • Deleier i Hallingdal Tungbilberging
  •  

- Det blir mer og mer feilsøking med PC. Likevel er det fortsatt mange mekaniske feil som oppstår, sier Ole-Jonny Jorde.

Beliggenheten gjør at det ikke bare er hallingene som finner veien til Hallingdal Lastebilservice. Mesteparten av trafikken mellom øst og vest går rett forbi døra, enten de skal kjøre Hemsedalsfjellet eller Hardangervidda.

Drop-in

- Vi prøver å ha kapasitet til å ta drop-in når det skjer noe. Det er viktig å hjelpe dem som får problemer. Gjennom uka er vi ute på kveld og nattestid i alle fall fire-fem ganger, sier Ole-Jonny Jorde.

Mye av det som ryker, er vann- og luftslanger. Deler og verktøy for å gjøre nødreparasjoner ligger fast i servicebilen. Det viktigste er å få frem lasten.

En av de mest utfordrende jobbene Ole-Jonny har hatt, var da Finsetunnelen ble bygget tidlig på 90-tallet. En av lastebilene som gikk der, fikk girkassehavari inne ved Sande, langt inne på fjellet.

Tog og snøscooter

Midt på vinteren var det ikke mulig å kjøre inn dit med bil. Dermed måtte den nye girkassa fraktes med tog til Finse. På den siste delen av veien inn til havaristen måtte den kjøres med snøscooter. Så var det å bytte girkassa ute på anlegget.

Tilgang på deler er ikke noe stort problem. Lageret er godt utstyrt med slitedeler og de tingene som vanligvis ryker. Hvis det er deler som må bestilles, kommer de som regel til morgningen etter hvis det bestilles innen klokka 15 på ettermiddagen. Hengerdeler er også en av de tingene det går forholdsvis mye av. Ole-Jonny Jorde mener det er et tøffere liv å være henger enn bil.

En av de mer kuriøse hendelsene inntraff da Ole-Jonny skulle møte en lastebil på Pers kro. Lastebilen kom fra Oslo og skulle ta med en turbo til en annen bil. Lastebilen kom, Ole-Jonny fikk turboen og de reiste hvert til sitt.

Politet på døra

Morgenen etter kom politiet på døra. De hadde spanet ved Pers kro og mente de hadde avdekket en spritoverlevering. De ble et snev lange i ansiktet da de fikk se esken og innholdet.

Hallingdal Lastebilservice har også drevet med dekk. Den delen av selskapet ble solgt til Vianor i høst. – Det har blitt så mye jobb å holde seg oppdatert på alle lastebilene.  Vi fant ut at vi fikk konsentrere oss om service og reparasjoner, sier Jorde.

Verkstedet på Gol har egen kontrollhall for EU-kontroller. Den er 40 meter lang, og det er plass til hele vogntoget innendørs for å gjøre bremseprøver. På kveldstid deles den i to, og den ene delen blir vaskehall. Der kan kunder med nøkkel låse seg inn i for å vaske bilene sine.

De siste årene er det blitt stadig flere utlendinger som kommer innom på Gol. Inntrykket er at de har fått stadig bedre og nyere biler. Hengerne derimot er det mange dårlige eksemplarer av.

Powered by Labrador CMS