![– Med dette budsjettet kan vi risikere at både CargoNet og Green Cargo beslutter å legge ned, sier NHO LT-sjef Are Kjensli.](https://image.at.no/458343.webp?imageId=458343&width=960&height=542&format=jpg)
– Lite håp for godstogene
- Det brenner et blått lys for godstogene i Norge, sier adm. direktør Are Kjensli i NHO Logistikk og Transport (NHO LT).
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
Det er en skuffet NHO LT-sjef som registrerer at Statsbudsjettet inneholder ingen omtale av krisen for godstogene, og heller ingen støtte.
- Hvis det ikke gis statlig støtte til frakt av gods på jernbanen, kan virksomheten være avviklet eller sterkt redusert når de store investeringene på jernbanen begynner å få effekt, sier Kjensli som understreker at forslaget til Statsbudsjett for 2019 gir lite håp for godstogene.
- Budsjettet erkjenner «utfordringer» med lønnsomheten i godstransporten, men gjør ingen ting med det, sier NHO LT-sjefen og fortsetter:
- For å opprettholde dagens godsvolumer trengs det en ordning med driftstøtte. I 2017 hadde bransjen et samlet tap på mer enn 100 millioner kroner før skatt. På de siste ti årene har godstog-selskapene tapt 800 millioner kroner før skatt, sier Kjensli og viser til blant annet elendig infrastruktur på jernbanen.
Frykter for skinnegodset
Han forteller at Stortinget i inneværende Nasjonal transportplan har vedtatt å bruke 18 milliarder kroner på å rette opp infrastrukturen for gods på jernbanen. Problemet er at dette først får effekt om fire-fem år.
- I mellomtiden risikerer vi at godset flyttes over på vei og at de to store selskapene, CargoNet og Green Cargo beslutter å legge ned. Det er en grense for hvor lenge de kan drive med tap, sier Kjensli.
CargoNet varslet tidligere i høst at de vil redusere antall togavganger og godsvogner på grunn av de store tapene.
Det er i budsjettforslaget satt av 431 millioner kroner til programområdet «Mer gods på jernbanen», hvorav 173 millioner kroner går til planlegging av krysningsspor og terminaler, og 258 millioner kroner går til bygging av krysningsspor og andre tiltak.
- Det er ikke sagt noe om når bransjen kan vente en oppgradering av godsterminalen på Alnabru. Alnabru er selve navet for godstransporten i Norge og en oppgradering har vært nødvendig i mange år, sier Kjensli.
STILLING LEDIG:
-
Vi søker Driftsleder i til prosjekter i Buskerud, Vestfold og Telemark!
Driftsleder og søker nye utfordringer?
-
Isachsen Anlegg søker nå en dyktig Kontraktsingeniør til vårt team!
Er DU vår nye kontraktsingeniør?
-
Isachsen Anlegg AS søker innkjøper i prosjekt
Er du klar for nye utfordringer? Bli med oss på laget som Innkjøper i prosjekt!
-
Nasta søker verksmester
Vil du lede vårt verksted på Lillestrøm?
-
WIRTGEN NORWAY AS søker salgsansvarlig-Kleeman
Vil du ha en sentral rolle i Wirtgen Groups videre vekst og utvikling?
-
Norsecraft Tec AS søker faglært servicemekaniker
Er DU klar for nye utfordringer?
-
Isachsen Anlegg AS søker stiknings ingeniør
Vi ser etter deg som er klar for nye utfordringer på prosjekter innen vei, VA og infrastruktur!
-
Isachsen Anlegg AS søker prosjektleder
Har du erfaring med prosjektledelse fra anleggsprosjekter? Vi søker Prosjektledere i både Oslo og BVT!
-
Isachsen Anlegg AS søker anleggsleder avd. Oslo
Vil du være med å ha ansvaret for drift og produksjon på anleggsprosjekter innen vei, VA og infrastruktur på prosjekter i Oslo-området?
-
Isachsen Anlegg AS søker anleggsleder avd. BVT
Vil du være med å ha ansvaret for drift og produksjon på anleggsprosjekter innen vei, VA og infrastruktur i avdeling BVT?