Godspolitisk vorspiel
Trøndelag gjentar fjorårssuksessen med Godspolitisk vorspiel.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
På dette Trøndelagsmøtet treffes godsnæringen og politikere på regionalt og nasjonalt nivå for utveksling om godsnæringens fremtid og utfordringer.
Temaet er da naturlig nok: Bærekraftig godstransport i Trøndelag.
Godsanalysen i NTP fram til år 2050 viser en vekst på 290 mill. tonn, 240 av disse vil komme på vei. Dette tilsvarer en sammenhengende rekke på 1000 km med trailere hver dag. Hvordan løser vi dette?
Innledere
Erlend Solem, fylkesdirektør for samferdsel Trøndelag, innleder blant annet om alternativer for godsterminal Torgård, Oddveig Kipperberg, leder Seksjon veg, innleder om veg og godsstrategi. Hun leder også paneldebatten: hva med Trøndelag uten «Torgård». Hva med midler til godsterminal og knutepunkt for bane, vei og sjø, hvilke alternativer finnes? Er spørsmål som stilles. Blant paneldeltagerne finner vi: Erlend Solem, fylkesdirektør for samferdsel Trøndelag, Sivert Bjørnstad (Frp), Finanskomiteen Stortinget, Kirsti Leirtrø (Ap), Transport og Kommunikasjonskomiteen Stortinget, Gunn Iversen Stokke (Sp), leder Hovedutvalg veg, Trøndelag fylke, Espen Andersen, Lerøy Seafood AS, Roar Melum, Norges lastebileier-Forbund, Kim Rune Bøe, NTS Shipping AS.
Sted: Scandic Hell, 10. januar kl. 1630 – 1730.
For spørsmål ta kontakt med Bjørn-Arve Raanes, e-post: bjoraa@trondelagfylke.no
Velger lastebil, sjø og bane
Lastebilmannen og regionsjef for NLF Trøndelag, Roar Melum, velger gjerne både sjøveien og jernbanen for godstransporten. Melum som både er innleder og paneldeltager på Godspolitisk vorspiel er også styremedlem i Logistikkforeningen, Trøndelag.
Han legger ikke skjul på at Trøndelags-logistikken står overfor enorme utfordringer for bransjen.
Norges Lastebileier-Forbunds (NLF) frontkjemper i Midt-Norge understreker Melum viktigheten med å se helheten i transportkjeden og et godt samarbeid mellom transportformene. Han advarer mot båstenkning og brenner for ansvarliggjøring av alle ledd i transportkjeden, ikke minst for å oppnå en bedre bransjestatus.
Melum jobber også iherdig for sjøtransportens kår. Han bidrar gjerne til et solid løft for godstransport sjøveien, for så å avlaste veiene årlig med flere ti-tusener laksevogntog.
Og når det gjelder godsterminal for Midt-Norge har Melum følgende kommentar:
- Her må vi kvalitetssikre arbeidet med ny Godsterminal på Torgård sør for Trondheim. Det er der transport- og vareeierbransjen ønsker at en gjennomgangsterminal skal ligge.
En terminal er avhengig av infrastrukturen rundt, noe som i dag ikke er tilfredsstillende. Tilbakemeldingen fra vareeierne er at de slutter å bruke tog dersom de blir nødt til å stå i kø for å komme til og fra terminalen, noe som blir et tilbakeslag for strategien med overføring til bane, sier Melum.
STILLING LEDIG:
-
STS AB Norge søker servicetekniker
Er DU vår nye kollega?
-
SØBSTAD AS søker anleggsmaskinfører, betongarbeidere
Vi styrker teamet vårt og søker flere medarbeidere!
-
Bulder Verksted AS, Solbergmoen søker mekaniker tunge kjøretøy
Er DU vår nye mekaniker?
-
Walan Maskin AS søker maskinfører
Vi søker 2 dyktige maskinførere!
-
BHL Entreprenør AS søker anleggsmaskinfører
Vi søker maskinfører/dumperfører til Volvo A40 & Volvo A45 dumper
-
Gjøvik Graveservice søker lastebilsjåfør
Er DU vår nye sjåfør?
-
Anleggsgruppen AS søker mekaniker
Er DU vår nye kollega?
-
MAN Truck & Bus Norge AS søker mekaniker
Vi søker mekaniker til vårt verksted på Rudshøgda
-
LIEBHERR-NORGE AS søker anleggsmekaniker
Vi søker anleggsmekaniker Romerike/Eidsvoll
-
Oilquick Norge AS søker mekaniker/reisende mekaniker - Anleggsmaskiner
Er du vår nye servicemekaniker?