Per-Kristian Arentz-Nilsen, daglig leder i Brani AS, er strålende fornøyd med at selskapets satsing bærer frukter.
Per-Kristian Arentz-Nilsen, daglig leder i Brani AS, er strålende fornøyd med at selskapets satsing bærer frukter.

Brani tildelt kommunale asfalt-kontrakter

– Flere kommuner i tidligere Buskerud har tildelt asfaltentreprenøren Brani AS offentlige rammeavtaler som kan gi selskapet opptil 70 millioner kroner i inntekter over fire år.

Publisert

Modum kommune og Øvre Eiker kommune har i fellesskap tildelt den lokale asfaltentreprenøren en toårig rammeavtale om asfaltering av kommunale veier og plasser.

Avtalen inneholder opsjoner på ytterligere to ettårsperioder, samt at Lier kommune har mulighet til å tiltre avtalen dersom den ønsker.

I tillegg har Flesberg kommune i Numedal tildelt Brani en fireårig rammeavtale om asfaltering av veier og plasser i kommunen.

- Vi har hatt som uttalt mål å utfordre de store asfaltentreprenørene både på kvalitet, miljøutslipp og pris i hele Østlandsområdet. Disse rammeavtalene bekrefter at metodikken vår og kvaliteten vi tilbyr er konkurransedyktig, sier Per-Kristian Arentz-Nilsen, daglig leder i Brani.

Totalrammen over fireårsperioden kan ligge på mellom 50 og 70 millioner kroner, dersom alle opsjoner utøves.

- Det er utelukkende opp til oss å legge miljøvennlig asfalt av ypperste kvalitet og med topp punktlighet. Målet er at kundene våre blir så fornøyd at de ønsker å utøve kontraktopsjonene. Vi gleder oss stort til å levere tjenester i Flesberg, Modum og Øvre Eiker, sier Arentz-Nilsen.

Nytt asfaltverk på vei

I mai offentliggjorde Brani planer om å bygge «et av Norges mest miljøvennlige asfaltverk på Snarum i Vikersund».

Gjennom å etablere et eget asfaltverk vil selskapet kunne produsere egen asfalt fremfor å kjøpe asfalt fra andre produsenter. 

- Asfaltverket, som skal ligge i Snarum Pukkverk, gjør oss i stand til å produsere asfalt mer miljøvennlig og kostnadseffektivt enn konkurrentene våre. Å vinne disse to rammeavtalene er derfor viktige for satsingen vår ettersom kommunene sogner til nedslagsfeltet vårt og er i nærheten hvor vi skal produsere asfalten vår, sier Arentz-Nilsen.

Etter planen skal det nye asfaltverket stå ferdig tidlig i fjerde kvartal 2020. Det vil kunne produsere opp mot 200 tonn asfalt per time, med tre tonns mixer og 350 tonn lagersiloer for ferdigprodusert masse. Anlegget skal produsere asfalt med et CO2-utslipp som ligger langt under myndighetenes krav.

Skumanlegg

Anlegget har integrert skumanlegg for produksjon av lavtemperaturasfalt (LTA). En fullverdig LTA-enhet gjør at anlegget kan produsere lavtemperaturasfalt, med 35-40 grader lavere produksjonstemperatur enn tradisjonell hot-mix asfalt. Det byr lavere energiforbruk og utslipp samt bedre arbeidsmiljø for asfaltarbeidere.

Asfaltverket kan også produsere asfalt med opp mot 20-25 prosent innslag av gjenbruksasfalt.

- Vårt sterke miljøfokus, er et konkurransefortrinn som vi tror har bidratt til at vi har vunnet disse rammeavtalene, sier Arentz-Nilsen.