Asfaltverket, av typen Lintec Linnhoff CSE 3000, skal monteres i Snarum Pukkverk i Vikersund.
Asfaltverket, av typen Lintec Linnhoff CSE 3000, skal monteres i Snarum Pukkverk i Vikersund. ( Illustrasjon: Lintec/Brani)

Bygger asfaltverk i Vikersund

Asfaltentreprenøren Brani AS øker satsingen på Østlandet.

Selskapet har besluttet å bygge det de omtaler som et av Norges mest miljøvennlige asfaltverk på Snarum i Vikersund (Viken).

Brani, som har hovedkontor i Lierskogen, ble opprettet i 2016. Gjennom å etablere et eget asfaltverk, vil selskapet kunne produsere egen asfalt fremfor å kjøpe asfalt fra andre produsenter.

Selskapet investerer «noen titalls millioner» i det nye asfaltverket, som etter planen skal stå ferdig tidlig i fjerde kvartal 2020. Asfaltverket skal ligge i Snarum Pukkverk i Vikersund.

- Vi ønsker å produsere asfalt mest mulig miljøvennlig og kostnadseffektivt. Derfor investerer vi nå i et asfaltverk som blir et av Norges mest miljøvennlige, men som også gir asfalt av topp kvalitet til en konkurransedyktig pris, sier Roy Norum, styreleder i Brani.

Skal utfordre de store

I 2019 la Brani omtrent 22.000 tonn asfalt, primært i østlandsområdet, men da gjennom innkjøpt asfalt.

- En stor fordel med å ha vårt eget asfaltverk, er at vi gjør oss uavhengig av de store selskapenes «av og på»-politikk med hensyn til leveranse av kvalitetsmasser til konkurransedyktige betingelser, sier Roy Norum.

Brani ønsker å være en frittstående aktør som kan kontinuerlig levere høykvalitetsmasser, og dermed representere et attraktivt alternativ for mange mindre- og mellomstore entreprenører som møter mange av de samme leveransebegrensningene i hverdagen.

Miljøvennlig asfaltverk

Det nye asfaltverket, av typen Lintec Linnhoff CSE 3000, er nå under ferdigstillelse hos Lintec Linnhoff GmbH i Tyskland. Asfaltverket vil kunne produsere opptil 200 tonn asfalt per time, med tretonns mikser og 350 tonn lagersiloer for ferdigprodusert masse.

Anlegget har integrert skumanlegg for produksjon av lavtemperaturasfalt (LTA). En fullverdig LTA-enhet gjør at anlegget kan produsere lavtemperaturasfalt, med 35-40 grader lavere produksjonstemperatur enn tradisjonell «hot-mix»-asfalt. Det byr lavere energiforbruk og utslipp samt bedre arbeidsmiljø for asfaltarbeidere.

- Utslippene av støv, støy og CO₂ ligger langt under myndighetens krav, sier Per-Kristian Arentz-Nilsen, daglig leder i Brani.

- Entreprenørbransjen må i likhet med andre bransjer bli mer miljøvennlige, uten at vi øker veikostnadene, sier Per-Kristian Arentz-Nilsen, daglig leder i Brani. Foto: Brani

Asfaltverket kan også produsere asfalt med opptil 20-25 prosent innslag av gjenbruksasfalt, med tilhørende kostnads- og miljøbesparelser.

Verket går i tillegg på elektrisitet og gass, som gir svært lave utslippsverdier sammenliknet med asfaltverk som drives med diesel.

- I dag kjøper vi til tider asfalt fra verk som ble etablert for 20 år siden og som ikke er bærekraftige miljømessig sett. Entreprenørbransjen må i likhet med andre bransjer bli mer miljøvennlige, uten at vi øker veikostnadene. En lavthengende frukt er i så måte å bruke asfalt som er fremstilt mest mulig miljøvennlig, sier Arentz-Nilsen.

God tilgang til steinforekomster

Asfaltverket skal ligge i Snarum Pukkverk i Vikersund. Steinforekomstene der har gode egenskaper for asfaltproduksjon. Det skal gi Brani mulighet til å delta i alle typer offentlige anbud, inkludert statskontrakter.

Selskapet har i dag 21 ansatte, og forventer å omsette for omtrent 45 millioner kroner i 2020. Ved det nye asfaltverket på Snarum kommer selskapet til å ansette ytterligere 4-5 årsverk, og selskapet budsjetterer for en betydelig vekst.

- Målet er å øke antall arbeidsplasser ytterligere når vi er operative med asfaltverket vårt og begynner å levere asfalt, og legge asfalt, til veier på hele østlandsområdet, sier Arentz-Nilsen.

Forsiden nå