FØRSTE: Dette er de første skuffene som fylles med en Hitachi ZX490-7 i Europa. Dobloug Entreprenør ble første kunde med en slik maskin i Europa.
FØRSTE: Dette er de første skuffene som fylles med en Hitachi ZX490-7 i Europa. Dobloug Entreprenør ble første kunde med en slik maskin i Europa.

Bestilte ny 50-tonner usett

Dobloug Entreprenør bestilte Hitachis nye 50-tonner uten å vite hva som var nytt på den nye graver-generasjonen.

Publisert Sist oppdatert

Ikke bare bestilte selskapet maskinen uten å vite hvilke forbedringer som var gjort. Dobloug var også den aller første kunden i Norge som signerte kontrakten på nye ZX490-7.

Tilfeldighetene bidro også til at Hamar-entreprenøren var først i Europa da de tok i bruk den nye maskinen 26. august!

Det kom riktignok to maskiner til Europa samtidig, men den andre som skulle til en tysk kunde, ble stående noen uker for klargjøring og ombygging før den kunne leveres.

MYE NYTT: Nasta-selger Kai Ronny Løvtjernet hadde mye nytt å vise Tor Erik Knutsen i den nye maskinen.
MYE NYTT: Nasta-selger Kai Ronny Løvtjernet hadde mye nytt å vise Tor Erik Knutsen i den nye maskinen.

Ny - igjen

Det er andre gang i løpet av bare noen måneder, at Dobloug Entreprenør tar i bruk nye gravemaskiner i Hitachis Serie 7. Både den nye 490-en og en ny 350 ble kjøpt samtidig, men 350-en ble levert rett før ferien som den andre av sitt slag i landet.

- Planen da vi skrev kontrakten, var at vi skulle reise ned til Amsterdam og se på maskinen. Så kom covid-19 og satte en stopper for den planen, sier Kai Ronny Løvtjernet som har solgt maskinen.

Som på 350-en, er det større og bedre hytte som er et av høydepunktene. Den andre store forbedringen er en helt ny og større motor som har betydelig mer krefter.

SPENT: Tor Erik Knutsen hadde ikke tid til å vente på at transportøren hadde løsnet kjettingene en gang før han måtte starte opp den nye maskinen.
SPENT: Tor Erik Knutsen hadde ikke tid til å vente på at transportøren hadde løsnet kjettingene en gang før han måtte starte opp den nye maskinen.

For bedre oversikt rundt maskinen leveres den også med kameraer som dekker begge sider og bak maskinen.

To merker

Dobloug Entreprenør har i mange år hatt en 470. I vår ble den maskinen solgt, og i påvente av leveringen av den nye serie-7 maskinen, har de hatt en 490 som er utleiemaskin.

- Vi har valgt å ha to merker på gravemaskiner. I tillegg til Hitachi, har vi også Volvo-maskiner. Erfaringene våre har vært gode når Hitachi har lansert nye modeller tidligere også, og han som kjører 350’en er i alle fall veldig godt fornøyd med maskinen, sier Joar Grini, som er maskinansvarlig og en av tre hovedeiere av selskapet.

Totalt har Dobloug Entreprenør 50 anleggsmaskiner, hvor halvparten er gravemaskiner fra 1,7 tonn og opp til den nye Hitachi-en de nå fikk levert på 50 tonn.

God service, lite driftsproblemer og god andrehåndsverdi har vært avgjørende for valget av maskinmerker for Dobloug.

Halv gang større

Hitachi har økt volumet på motorene på sine nye 7-serie-maskiner, men bare litt. Det gjør at motorene får maksimalt dreiemoment ved betydelig lavere turtall.

På nye 490, er motorvolumet økt fra en 9,8 liter til en 15,6 liter. På den nye motoren, som også er laget av Isuzu, kommer maksimalt dreiemoment på 2050 Nm allerede ved 1300 o/min.

FORNØYD: Joar Grini kjøper to merker nå han skal handle gravere. De har totalt 25 graverer fra 1,7 til 50 tonn.
FORNØYD: Joar Grini kjøper to merker nå han skal handle gravere. De har totalt 25 graverer fra 1,7 til 50 tonn.

På forrige generasjon var maksimalt dreiemoment 1435 Nm ved 1500 o/min. Reduksjonen av turtall med nesten 200 o/min samtidig som kreftene har økt nesten en halv gang, skal ifølge Hitachi gi store dieselbesparelser.

Den nye motoren har den samme blokka som brukes på Hitachis 70-tonner ZX 690. Motoren oppfyller også Steg V-kravene, og bruker Ad-Blue i etterbehandlingen av eksosen.

Nytt førermiljø

Førermiljøet er den andre store tingen Hitachi har hatt fokus på når de har utviklet den nye 7-serien. Akkurat som på 250, 300 og 350 som ble lansert tidligere i vår, er førerhuset blitt både større og mer komfortabelt for maskinføreren.

Hytta er blitt dypere og det er lagt inn mer støyisolasjon over alt. Det gjør at det er blitt betydelig mindre støy som slipper igjennom. Samtidig blir det mindre støy ved at motoren kan gå på vesentlig lavere turtall når maskinen er i full drift.

Også sjåføren på den nye maskinen, Tor Erik Knutsen, var strålende fornøyd med førsteinntrykket av den nye maskinen. Med sine to meter i høyde var det første gang han måtte dra frem setet for å nå pedalene til beltene. Han mener den nye serien maskiner er mer tilrettelagt for brukerne enn før. Selv har han fått være med i prosessen med å kjøpe ny maskin.

- Jeg har fått alt det jeg ville ha, sier han og flirer.

Ved siden av plassen i hytta, var betydelig mindre støy merkbart umiddelbart.

ROMSLIGERE: Hytta har blitt både dypere og betydelig mer støyisolert.
ROMSLIGERE: Hytta har blitt både dypere og betydelig mer støyisolert.

Integrert

Også førerstolen er helt ny. Nå sitter spakene og de mest brukte av funksjonsknappene som en integrert del av den luftfjærede stolen. Det er også uavhengig regulering av konsollene på begge sider av setet.

Også skjermen med all informasjon om maskinen er blitt betydelig større. Ved siden av det har Hitachi også fokusert mer på praktiske ting som oppbevaring og koppholder som skal gjøre det mer bekvemt å sitte i maskinen i lange perioder av gangen.