INTIMT: Det er ikke så mye tumleplass inne i maskinen. Men det er plass nok til at Bjørn Tandberg får av seg skoene.
INTIMT: Det er ikke så mye tumleplass inne i maskinen. Men det er plass nok til at Bjørn Tandberg får av seg skoene.

- Å lage landskap er best

JESSHEIM: Bjørn Tandberg (66) har kjørt dozer i snart 50 år. Å lage nye landskap «på frihånd» er det aller beste.

Publisert Sist oppdatert

Han var ikke mer enn 17 år da han startet for seg selv som entreprenør. På det meste hadde Tandberg fem egne maskiner i drift. To dozere, en graver, en hjullaster og en dumper telte maskinparken den gangen. En av jobbene han hadde fast var fjellrensk i pukkverket på Bjønndalen i Oslo.

I 1978 begynte han å jobbe for Halvard Huser. Han drev det som i dag heter Huser Entreprenør, og Bjørn Tandberg har aldri vurdert å bytte arbeidsgiver.

Spesialisert

Huser Entreprenør er av de norske entreprenørene med flest dozere i maskinparken. Bjørn Tandberg er prosjektleder med ansvaret for driften av selskapets ni dozere. Han trives best bak spakene når massene ruller opp foran skjæret. Når de som kjører maskinene fast er borte, er han på plass i deres sted.

Bjørn Tandberg, prosjektleder hos Huser Entreprenør har kjørt dozer i snart 50 år. Det beste er å lage nye landskap.
Bjørn Tandberg, prosjektleder hos Huser Entreprenør har kjørt dozer i snart 50 år. Det beste er å lage nye landskap.

- Jeg har kjørt dozer i alle år, selv om det selvfølgelig har det blitt en del timer i gravemaskiner også. Men det er i dozeren jeg trives best, sier Bjørn Tandberg. Han er en Cat-mann på sin hals, men har også hatt sine timer i Komatsu-dozere.

Best uten GPS

En av de største forsene til dozeren er når store mengder masser skal flyttes. Bjørn Tandberg trives aller best når han kan forme landskapene selv. Uten å måtte følge angitte høyder og koter fra en GPS-slavisk.

- Det er artig å skape noe. Aller best er det når du ikke trenger å bruke GPS-en, sier Bjørn Tandberg. Han har planert og slettet ut tusenvis av dekar med nye jordbruksarealer i årenes løp. Selv har han kjørt de fleste størrelser av dozere. Den første han tok i bruk da han begynte hos Hallvard Huser, var en Cat D9H på 51 tonn. Han har også kjørt D10.

Variert

Det har blitt mange og til dels store prosjekter Bjørn Tandberg har vært med å bygge. Det første store prosjektet han var med på, var byggingen av E6 til firefelts vei ved Jessheim syd. I mange år utover 80-tallet var dozerne flittig i bruk på mange store dam- og kraftverksprosjekter.

ERFAREN: I snart 50 år har Bjørn Tandberg kjørt dozer. I over 40 år av de har han jobbet for Huser Entreprenør.
ERFAREN: I snart 50 år har Bjørn Tandberg kjørt dozer. I over 40 år av de har han jobbet for Huser Entreprenør.

- Vi har hatt mange langvarige jobber opp igjennom årene. Mange av de har vært som UE for Veidekke, sier Bjørn Tandberg. I to år jobbet han for eksempel sammenhengende i Nord-Sverige. Det mest spektakulære jobben der var byggingen av bobbane i tillegg til et par veiprosjekter

Bjørn Tandberg var også på Lillehammer og jobbet i forkant av OL i 1994. Da Forsvaret skulle etablere og bygge Rena leir, var også dozeren fra Huser Entreprenør på plass. Også lokalt på Romerike har Gjerdrum-bedriften gjort mange stor landskapsjobber gjennom årenes løp.

Mange dozere

Huser Entreprenør har ca. 30 ansatte og sju av disse kjører dozer. De ni maskinene spenner fra den minste på 20 tonn til den største på 50 tonn. Alle går mellom 1500- og 2000 timer i året, og de kjøres opp mot 30.000 timer før de blir byttet ut. Stort sett har blir alle dozerne nullstilt en gang i løpet av tiden Huser har dem.