AT.JOBBER | Stillingsmarked

Tunnel- og anleggsbransjen trenger et teknologisk løft. Her bores kjerneprøver av sprøytebetong i en tunnel i Svorkmo.

– Arealet under byene må brukes smartere

Mer kritisk infrastruktur må ned i undergrunnen, både for sikkerheten og for å frigjøre områder over bakken. I tillegg er debatten om tilfluktsrom høyaktuell.

Klimakrise, energikrise, knapphet på mineraler og ressurser, mat- og vannsikkerhet, støy og forurensing, urbanisering, arealknapphet og en skarpere geopolitisk situasjon. Dette er noen av utfordringene verden står ovenfor i dag.

– Fellesnevneren for alle disse samfunnsutfordringene er at smartere og mer bærekraftig bruk av undergrunnen vil være en del av løsningen, sier Sintefs sjefforsker Eivind Grøv i en pressemelding.

Grøv forteller at mye av vår kritiske infrastruktur er bygd på en måte som gjør den ekstremt sårbar i krisesituasjoner. Det kan true tjenester som strøm, vann og avløp.

– Derfor bør vi legge mer av den kritiske infrastrukturen under bakken, og vi må gjøre det på en smart måte.

Stort potensial under Trondheim

Oslo er en by som allerede har en ganske utstrakt bruk av undergrunnen, men anleggene ligger ofte i veien for hverandre. De er bygget uten en helhetlig plan. 

Andre byer, deriblant Trondheim, har ikke utbygd undergrunnen på samme måte, ifølge Sintef. 

– Trondheim og andre byer derfor bør benytte muligheten og tenke nytt rundt arealutvikling, det vil si å lage masterplaner med undergrunnen som den fjerde dimensjon i byplanleggingen, sier Grøv i pressemeldingen.

Man kan for eksempel se for seg at jernbanetunnelen mellom Stavne og Leangen får flere bruksområder. Godsterminalen som i dag okkuperer verdifulle arealer over bakken, kunne legges ned i undergrunnen, kombinert med for eksempel en idrettshall. Det ville frigjort attraktive tomter for byutvikling.

Tunnel‐ og anleggsbransjen vil være sentral for å få dette til, og trenger et teknologisk løft.

Konferanse og frokostmøte

- Bærekraftig utnyttelse av undergrunnen vil også være tema når den internasjonale tunnelbransjen samles i Stockholm 9.–15. mai, forteller forskningsleder Sindre Log i Sintef.

Med dette også som bakteppe inviterer også Sintef til debatt: Prosjekteiere, myndigheter, prosjekterende og utførende er velkommen til drøfting om hvordan man kan utvikle den norske tunnel‐ og anleggsbransjen, for økt sikkerhet og bærekraftige løsninger i byer.

Dette skjer 28. mai da det arrangeres et frokostmøte i Trondheim med tema «Beredskap i det skjulte – Hvordan kan vi bruke undergrunnen i fremtidens byplanlegging for å sikre god beredskap».

Powered by Labrador CMS