TROMBIA FREE: Den elektriske og førerløse feiemaskinen er testet ut ved Terminal 1 på Helsinki flyplass i Finland. Foto: Trombia Technologies
TROMBIA FREE: Den elektriske og førerløse feiemaskinen er testet ut ved Terminal 1 på Helsinki flyplass i Finland. Foto: Trombia Technologies

Førerløs feiemaskin i drift

TROMBIA: Finske Trombia har kjørt en elektrisk og førerløs feiemaskin i drift på parkeringsplasser og uteområder på Helsinki flyplass.

Publisert

Prosjektet regnes som et pilotprosjekt, og feiemaskinen er bygget/utplassert i samarbeid med serviceselskapet ISS. En flyplass regnes som et meget aktuelt sted til å teste ut teknologien, for der er det normalt veldig trafikkert og store krav til vedlikehold og feiing av området. Målet er å dra nytte av erfaringen fra det begrensede, men travle området, og derfra videreutvikle løsningen for bruk på veier og fortau etc.

Mye å passe på

Teknologien må forholde seg til en rekke situasjoner. Både parkerte biler og biler i trafikk er noen av utfordringene. Andre er fotgjengere, bygninger, stolper og smale parkeringslommer.

Trombia FreeFinske Trombia har kjørt en elektrisk og førerløs feiemaskin i drift på parkeringsplasser og uteområder på Helsinki flyplass.Foto: Trombia Technologies
Trombia FreeFinske Trombia har kjørt en elektrisk og førerløs feiemaskin i drift på parkeringsplasser og uteområder på Helsinki flyplass.Foto: Trombia Technologies

Trombia Free som den førerløse aktuelle maskinen heter, benytter ikke vann til feiingen. Også dette er en utfordring man får studert på nært hold, nemlig hvordan holde støvnivået nede i et område der mange raskt blir berørt av nettopp støv.

- Flyplasser er i prinsippet åpne 24/7, og for å tilfredsstille de globale reisende, må alt fra parkeringsplasser til gatene vedlikeholdes. Dette kan løses med førerløse maskiner. Gjennom pilotprosjektet kommer vi til å jobbe i kontinuerlig modus, noe som innebærer at maskinen vil jobbe også om natten, sier adm. direktør Antti Nikkanen i Trombia Technologies.

Ingen utslipp

Ettersom feiemaskinen er elektrisk drevet, slipper den heller ikke ut CO2.

- Vi må redusere utslipp av CO2 karbongasser betydelig de kommende årene. Elektriske feiemaskiner og andre service-roboter, kan spille en betydelig rolle i dette, sier Nikkanen.

Pilotprosjektet er en del av «Multi-purpose Service Robotics as Operator Business (MURO)» som gjennomføres og ledes av en av Europas ledende forskningsinstitusjoner, VTT, og prosjektet finansieres av Business Finland.

Anleggsgruppen AS har agenturet på Trombia i Norge.

Powered by Labrador CMS