AT.JOBBER | Stillingsmarked

PROSJEKTET SKRINLEGGES: Regjeringen vil skrinlegge Stad skipstunnel i neste statsbudsjett som legges frem onsdag, men også for godt og for all fremtid.

Regjeringen vraker Stad skipstunnel

SKRINLAGT: Regjeringen setter strek for Stad skipstunnel og begrunner det med at prosjektet er blitt for dyrt.

Publisert Sist oppdatert

Dyrt har det for øvrig allerede blitt. Utkjøp av eiendommer og diverse utredninger har allerede kostet mange hundre millioner kroner.

VÆRHARDT: Stad er et værhardt område, men en tunnel skulle gjøre skipstrafikken tryggere forbi området. Nå blir det ikke noe av tunnelprosjektet.

Prosjektet som skulle gjøre seilasen gjennom værharde Stad tryggere, blir rett og slett for dyrt. Det bekrefter statsminister Jonas Gahr Støre overfor NRK.

I forslaget til statsbudsjett vil regjeringen gjøre det kjent at de avslutter arbeidet med Stad skipstunnel, uttaler Støre som mener det ikke ville være ansvarlig å gå videre med prosjektet.

Skipstunnelen er utredet mer enn 20 ganger siden 1990. Kystverket og kommunene i området har allerede brukt flere hundre millioner kroner på eiendomskjøp, planlegging og tilrettelegginger.

Stortingsvedtak i 2021

Bare MDG stemte mot da Stortinget i 2021 sa ja til prestisjeprosjektet. Kostnadsrammen på fem milliarder 2025-kroner har lenge sett ut til å sprekke. I 2023 ble prosjektet satt på vent etter en ny prognose fra Kystverket på 7,1 milliarder. I det siste kostnadsanslaget beløper prosjektet seg til 9,4 milliarder kroner.

Støre påpeker at regjeringen har store oppgaver innenfor forsvar, helse og kommuneøkonomi som prioriteres fremfor slike prosjekter.

Arbeiderpartiet-regjeringens budsjettforslag legges fram for Stortinget kommende onsdag. Men Arbeiderpartiet har langt fra flertall alene og må ha støtte fra MDG, Rødt, Senterpartiet og SV for å få flertall for budsjettet.

- Dette er et signal på at regjeringen forstår at vi faktisk nå prioritere i samferdselspolitikken, og legge vekk de borgerlige partiene sin filosofi om å stadig planlegge enorme nye prosjekter vi ikke har råd til, sier MDGs stortingsrepresentant i transportkomiteen Oda Indgaard i en kommentar. 

- Avgjørelsen til Støre er en vinn-vinn-vinn situasjon: Vi sparer både penger, utslipp og natur! Skal omstillingen til et utslippsfritt Norge bli en realitet må penger nå omprioriteres til kollektiv slik at det faktisk blir enklere og billigere å velge klimavennlig, legger Indgaard til.

Skulle bli verdens første

Tunnelen skulle bli 1,7 km lang. Stadhavet er det mest værutsatte og farligste havstykket langs norske kysten. Målet med prosjektet er å sikre en tryggere seilas forbi Stad.

Stad skipstunnel ble tema i høstens valgkamp. Da kom det fram nye beregninger av prislappen på prosjektet. Fra Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum var budskapet klart i valgkampen: - Den tunnelen skal bygges. Nå må det gjennomføres, sa han i slutten av august.

Frp-leder Sylvi Listhaug var ikke like kategorisk, men bekreftet at de hadde vært for tunnelen. Hun tok imidlertid forbehold med en ny rapport som hadde kommet.

Powered by Labrador CMS