Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.
Annonse
Tre entreprenører leverte anbud. Risa AS har laveste pris med 262.510.466,65 kroner.
Berthelsen & Garpestad leverte tilbud på 273.728.200,90 kroner. Vassbakk & Stols tilbudssum er på 293.987.710,00 kroner. Klagefristen er 1. november.
- Vi er fornøyde med konkurransen. Nå gleder vi oss til å gå i gang med å bygge ut Karmsundgata, slik at bilister, fotgjengere og syklister kommer tryggere og enklere frem, sier prosjektleder Cato Severinsen i Rogaland fylkeskommune.
Annonse
Karmsundgata blir utvidet fra to til fire felt, fra Opelkrysset og snaut 1100 meter mot sentrum. På strekningen blir det bygget sykkel- og gangvei og to nye gangbruer over fylkesveien.
Litt av det som skal bygges/settes opp:
Det skal blant annet bygges over én km med firefeltsvei og gang- og sykkelvei samt to bruer.Illustrasjon: Rogaland fylkeskommune
Ca. 1080 meter ny firefelts fylkesvei
Ca. 1300 meter kommunale og private veier og adkomster
1600 meter sykkelvei med fortau
800 meter gang- og sykkelvei/fortau
To stålbruer for gående og syklende, Håvåsen bru og Storasund bru
Rundt 150 nye veilys
2200 kvadratmeter støyskjerming
Utbyggingen av Karmsundgata er finansiert av Haugalandspakken.
- I tillegg til summen entreprenør Risa skal ha for jobben, kommer en del kostnader utenom. For eksempel mva, grunnerverv og lokale støytiltak. Samtidig skal Haugesund kommune som eier vann- og avløpssystemet og andre kabeletater betale deler av totalkostnadene. I Haugaladspakken er det satt av 375 millioner kroner til Karmsundgata, så tilbudssummen fra Risa AS gjør at vi kan bygge prosjektet innenfor rammen, forklarer Cato Severinsen.
Utbyggingen i Karmsundgata skal være ferdig høsten 2023.